Nyhet / Publicerad 9 juni 2023

Var finns människovärdet i kommunens bokslut?

Starrkärr-Kilanda församlings kyrkoherde Katarina Johansson har tillsammans med Per-Martin Andersson, kyrkoherde i Skepplanda pastorat skrivit ett debattinlägg i Alekuriren angående migrationspolitik i Ale kommun. Texten publicerades den 6 juni 2023. Här kan du läsa den i sin helhet.

Var finns människovärdet i kommunens bokslut?

Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu Att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du.
Sv. Ps. 791

Det är en av våra mest älskade psalmer och handlar om varje människas värde. Ett värde som inte beror på vad du presterar eller levererar, utan på att du är människa och en viktig del i Guds skapelse!

Just nu känns det angeläget för oss som kyrka att påminna om den människosynen. Här i Ale, vill kommunen räkna ut vad en människa kostar genom ett ”migrationspolitiskt bokslut”. Dessutom uppmuntrar kommunen människor att åka härifrån, för att ”återvandra”. Det är djupt oroande av flera anledningar.

Alla människor kostar. Vi kostar för vår familj, för vår omgivning och för samhället. I livets början och mot livets slut, när vi är sjuka eller behöver utbildning eller varje annan dag då vi lever av jordens resurser. Men alla människor är också tillgångar. Med resurser, gåvor och förmågor. När kommunen särredovisar kostnader för en grupp människor, blir det ett sätt att peka ut och lägga särskilt negativt fokus på den gruppen. Enbart som en kostnad, men inte som en tillgång. Och framför allt lyfts inte människovärdet! För kostnader och resurser - det har inte med vårt människovärde att göra. Ditt värde som människa är alltid oändligt!

Det strider också mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter där det står att Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter och att Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, (artikel 1 och 2). Att väga rättigheter eller värde olika för olika människor, är inte förenligt med mänskliga rättigheter. Inte med kristen tro heller!

I kyrkan pratar vi ofta om kärleken till vår nästa. I bibeln finns en fin berättelse om en man som möter Jesus och som frågar vem som är hans nästa? Visst måste väl nästa betyda att man kan ha lite extra fokus på dem som står en nära? Kanske lite mindre fokus på dem som är mer olika? Då berättar Jesus om ”den barmhärtige samariern”, (Luk. 10). Där blir budskapet tydligt att alla människor är vår nästa. Dessutom är hjälten i berättelsen Samarier – han tillhör ett folk som man vid den här tiden såg på med stor misstänksamhet och inte väntade sig något gott av. Det var en twist i berättelsen som förvånade många då.

Kampanjen om återvandring är också en djupt problematisk åtgärd. För att vi ska vara och bli ett gott samhälle för varandra behöver vi se positivt på varandra – som värdefulla och viktiga människor, som ett vi. Att säga att det skulle vara önskvärt att några flyttade härifrån är såväl kränkande som osmakligt. Hade det sagts på en skolgård hade vi kallat det mobbing. Det finns naturligtvis goda skäl för en människa att lämna allt det som man ser som sitt hem, för att fly eller flytta till ett helt nytt sammanhang, det gör ingen lättvindigt. Det är en mänsklig rättighet att få söka skydd i ett nytt land, (FN:s deklaration artikel 14). Det är bara dryga 100 år sedan Sverige var ett så fattigt land att människor flydde härifrån för att kunna äta sig mätta och för att ge mat till sina barn. Nu är vi ett land dit människor söker sig för att få skydd, och möjlighet att leva ett liv fritt från förtryck och fattigdom. Tänk vilken tacksamhet vi kan känna över att få bo här! Och vilken stolthet att kunna erbjuda en trygg plats för någon mer!

Vi vill påminna om den kristna principen och mänskliga rättigheten om alla människors lika värde.

Vi vill påminna om den kristna och medmänskliga tanken att det bara finns ett vi, vi människor.

Till varje människa som kommer hit till vår kyrka, till vår gemenskap och till vår bygd vill vi säga välkommen hit, välkommen att stanna här! Oavsett var du kommer ifrån, hur du ser ut, vad du tror, vad du kan, vilka utmaningar eller vilka gåvor du har:

Du är välkommen och du är värdefull!

Katarina Johansson, kyrkoherde Starrkärr-Kilanda församling, Svenska kyrkan
Per-Martin Andersson, kyrkoherde Skepplanda pastorat, Svenska kyrkan

Läs debattartikeln i Alekuriren.