En präst räcker ett dopljus till en liten flicka. Föräldrarna står bakom.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Frågor och svar om dop

Måste man ha dopklänning? Kan dopet ske hemma? Spelar åldern någon roll? Här hittar du några vanliga frågor kring dop.

Frågor och svar om dop:

Dopet är en gåva från Gud till det lilla barnet – det hänger inte på din tro. Ingen av föräldrarna behöver vara medlem i Svenska kyrkan för att döpa sitt barn. När ett barn döps uttrycker du som förälder en vilja att barnet döps till den kristna tron och att barnet ska få vara en del av den kristna gemenskapen.

Nej, men genom historien har det funnits en koppling mellan namnet och dopet.

När ett barn ska döpas frågar prästen föräldrarna, inför församlingen, vilket/vilka namn de har gett sitt barn. Namnet gör det tydligt att det är just detta barn som ska döpas. Barnets namn är viktigt i dopet för det personliga tilltalet.

Nej, dopet är gratis (från latinets ”gratia” = nåd, vilket dopet också handlar om).

Nej, hur gammal en person är spelar ingen roll för dopet. De flesta döps som barn, men du är lika välkommen som tonåring eller vuxen.

När dopet är bokat kontaktar prästen dig för gå igenom dopgudstjänsten. Ni bestämmer tillsammans var dopsamtalet ska ske. Prästen berättar om dopets innehåll och du får möjlighet att ställa frågor och bidra med egna tankar och önskemål. Ni kan bland annat diskutera val av texter och psalmer.

Absolut! Syskon, andra i familjen/släkten eller vänner – det blir ofta väldigt fina stunder.

Du/ni är välkomna med önskemål om psalmer och eventuell annan musik när du/ni träffar prästen för dopsamtal. Kanske vill någon av dina/era vänner sjunga eller spela något under dopet? Den av våra musiker som ska spela på dopet hjälper gärna till med förslag på psalmer/musik. Du/ni kan också hitta inspiration ifrån Spotifylistan Psalmer vid dop.

Om du/ni vill ha en fadder eller flera faddrar, bestämmer du/ni själva. Prästen antecknar faddern/faddrarna på plats vid dopet, och de får med sig ett fadderbrev. Förr kallades faddern för "gudfar" eller "gudmor". För att kunna vara fadder måste personen själv vara döpt.

Församlingen har lokaler i anslutning till kyrkorna, som du gärna får hyra för att samlas efter dopet. Alla lokaler i i Starrkärr-Kilanda församling är kostnadsfria att hyra för medlemmar. Är du inte medlem kostar det 500 kronor.

Ja. Om barnet har två vårdnadshavare, måste båda ge sitt medgivande till att barnet döps.

Nej. Du kan döpas i Starrkärr-Kilanda församling, även om du inte bor här. Om du bor här i församlingen men vill döpas någon annanstans, kontaktar du/ni församlingen där kyrkan finns som du/ni vill att dopet ska ske i.

Ja. Dopet måste inte äga rum i en kyrka. Det kan vara i hemmet eller på en annan älskad plats. Kontakta expeditionen med dina/era önskemål. Är det väldigt specifika önskemål kan det vara bra att vara ute i god tid med bokningen.

Nej. Var och en avgör själv vad som passar vid det aktuella dopet. Om det är ett barn som döps och du/ni vill att barnet ska ha en dopklänning (kan också kallas dopdräkt), det finns det att låna här i församlingen, kostnadsfritt. Vi har en i storlek 60 och en i storlek 80. Prata med expeditionen om du vill komma och pröva dem och låna en av dem till dopet.

Ja. Anmäl ditt barn som medlem i kyrkan så kan vi skicka information om verksamheter och bjuda in till aktiviteter och påminna om dopet när det närmar sig konfirmation.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?