Föreläsningsserie: Vi talar om oss!

Du kommer att få lyssna till olika talare, med blandade infallsvinklar, men alla under samma banderoll: Vi talar om oss! Utvalda onsdagar kl. 18-20 i Älvängens kyrka. Jesper Svartvik gästar onsdag 25 september.

Varje tillfälle inleds med föreläsning, sedan fortsatt samtal och fika.
Kvällen avslutas vid 20.00.

Fri entré.

25/9: Ordens makt och textuella trakasserier

Föreläsare: Jesper Svartvik, präst, forskare och författare

Onsdag 25 september kl. 18-20
Älvängens kyrka

Historien rymmer många exempel på situationer då ord har använts för att förvanska vår värld och förtrycka människor. Jesper Svartvik senaste bok Vägen som är mödan värd (Proprius förlag, utkommer augusti 2024) handlar bland annat om nazistiska teologer före och under andra världskriget. I sin föreläsning kommer Svartvik att ta upp exempel i boken  och även anknyta till den dagsaktuella situationen.

Jesper Svartvik, präst, forskare och författare

13/11: Nonkludering: Språkets betydelse när vi talar om varandra

Föreläsare: Stina Ericsson, professor i svenska vid Göteborgs universitet

Onsdag 13 november kl. 18-20
Älvängens kyrka

När vi talar om varandra med hjälp av språket, d v s med etiketter som ”äldre” och ”yngre”, eller ”person med funktionsnedsättning” och ”person utan funktionsnedsättning”, pekar vi ut specifika grupper av människor och förmedlar något om vår syn på dem. Detta kan kallas att kategorisera människor. Ibland görs sådana kategoriseringar utifrån en idé om att det finns en grupp som är norm för en annan grupp.

I den här föreläsningen pratar Stina Ericsson om olika sätt som språket kan användas på för att kategorisera människor - och för att inte kategorisera människor. Hon berättar vad ”nonkludering” är, och hur det kan öppna upp för nya sätt att förhålla oss till varandra, utan att vi behöver låsa in varandra i begränsande berättelser om vem vi är och inte.

Stina Ericsson är professor i svenska med inriktning mot språksociologi och interaktion, Göteborgs universitet.

#ViTalarOmOss

Vi samarbetar med Sensus studieförbund.