Dop, vigsel och begravning

Ett av våra viktigaste uppdrag är att uppmärksamma viktiga händelser i livet. Från glädjen i dop och vigsel till begravningens sorg finns vi med. Boka er dag i någon av våra kyrkor.

Livets riter

Dop

Vill ni låta döpa ert barn? Eller vill du själv bli döpt? Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas. Dopet är en välkomstfest som är lika fin oavsett i vilken ålder det sker. Här får du veta mer om hur du planerar ett dop i Svenska kyrkan.

Närbild på en pingstlilja som ligger på marken med två vigselringar på ena kronbladet.

Vigsel

En vigsel är ett firande av kärleken. Två människor säger ja till att dela livet. Det kan vara ett tillfälle att samla nära och kära för ett stort firande eller dag att fira med bara varandra och ett par vittnen. Här berättar vi om hur ni planerar en vigsel i kyrkan.

Begravning

När någon dör är det viktigt för många att få ta ett sista avsked och tacka för det som personen fått vara och ge. Begravningen är ett tillfälle för dig som anhörig att sörja och hämta kraft. I gudstjänsten överlämnas den döde i Guds kärleksfulla händer och vi ärar den avlidne i ord och toner.

Konfirmation

Tycker du att det är kul att träffa kompisar? Funderar du på de stora och små frågorna i livet som t.ex. varför det finns ondska, vad kärlek är eller hur man kan tro? Gillar du att pyssla, fika och sjunga? Konfirmation är allt det och mycket mer. Det handlar om Gud, tro, livet och om dig.