Närbild på en pingstlilja som ligger på marken med två vigselringar på ena kronbladet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Vigsel

En vigsel är ett firande av kärleken. Två människor säger ja till att dela livet. Det kan vara ett tillfälle att samla nära och kära för ett stort firande eller dag att fira med bara varandra och ett par vittnen. Här berättar vi om hur ni planerar en vigsel i kyrkan.

Att gifta sig är en stor händelse i livet för många. Det är ett tillfälle då ni säger ja till att höra samman i livet och bekräfta det inför varandra och Gud.

Checklista för vigsel i Svenska kyrkan

• Fria och få ja/Bestäm er tillsammans för att ni vill gifta er.

• Kontrollera att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Är ni inte det kan ni enkelt bli det här. Då en är medlem är en vigselgudstjänst i kyrkan med präst, musiker och vaktmästare är kostnadsfri.

• Ring och boka tid för vigsel. Vill ni gifta er i Stenkvista-Ärla församling ringer ni till expeditionen på 016 220 17.

• Beställ en hindersprövning från Skatteverket. Utan en sådan kan ingen vigsel ske. Tänk på att göra det i god tid innan bröllopet, det kan ta ett par veckor att få den. En hindersprövning är giltig i fyra månader.

• Planera vigselgudstjänsten tillsammans med präst och musiker.

• Skaffa en eller två ringar. De behöver inte vara nya eller dyra.

Vill ni veta mer om vigselgudstjänstens ordning och få inspiration till psalmer och musik finns det här.

Vigsel och bröllopsfest i Stenkvista-Ärla församling

I Stenkvista-Ärla församling finns två kyrkor för vigsel, Stenkvista kyrka och Ärla kyrka. Det finns även möjlighet att vigas på annan plats, fråga i så fall om med i samband med bokningen.

I församlingen finns även två församlingshem som går att hyra för bröllopsfesten, Stenkvista församlingshem och Ärla församlingshem. Vid bokning kan ni få prisuppgift.

När ni bokat kommer prästen som ska viga er att höra av sig för att boka vigselsamtal. Samtalet kan ske hemma hos er eller i någon av församlingens lokaler. Under samtalet får ni berätta lite om er själva och ni går igenom det praktiska kring gudstjänsten tillsammans.

Vi värderar musiken högt och vill gärna att det ska bli så bra som möjligt i alla våra gudstjänster. Därför kommer den musiker som ska spela på er dag, att höra av sig och bestämma musiken tillsammans med er.
Levande musik gör gudstjänsten mer levande. Med en kombination av kyrkans psalmer och era musikval försöker vi tillsammans att skapa en vigsel som känns personlig och bra för just er.

I Stenkvista-Ärla församling gör vi ingen skillnad på brudpar utifrån könstillhörighet. Störst av allt är kärleken!