En begravningsbukett av röda och lila blommor.

Begravning

När en människa som varit en del av vårt liv dör behöver vi former för att ta avsked.

Begravningsgudstjänsten ger en ram för våra känslor och innesluter det som är svårt och obegripligt i Guds omsorg. Tillsammans minns vi livet med dess ljus och mörker, tackar Gud för den vi saknar och lämnar honom eller henne i Guds händer.
En gudstjänst för avsked, tröst och hopp
Begravningsgudstjänsten följer Svenska kyrkans ordning med psalmer, inlednings och avslutningsmusik, bibeltexter, böner och överlåtelse. Om ni vill ha med något mer, t.ex. solosång eller musik, tar ni upp det med prästen som tillsammans med vår musiker ansvarar för utformningen av gudstjänsten.

Om den avlidne inte tillhörde Svenska kyrkan är vår grundhållning att begravningen inte sker i kyrkans ordning. Undantag görs om kyrkoherden i samtal med anhöriga kommer överens om det. I sådana fall får man själv stå för kostnaden men det gäller inte för den som tillhör Svenska kyrkan.

Det går bra att vända sig direkt till oss för bokning av begravningsgudstjänst men de flesta väljer att ta hjälp av en begravningsbyrå.

Har du frågor kontakta Monica på expeditionen så hjälper hon dig. Se kontaktuppgifter nedan.

Begravningsombud
Ombud för begravning av person som inte är medlem i Svenska kyrkan.
Mikael Wendt 070-702 21 25
mikael.wendt@liberalerna.se

Bårtäcke ger valfrihet

Att använda ett bårtäcke vid begravning är en gammal tradition. I Stenstorps pastorat finns två sådana som kan användas.

Olika former för gravar

Det finns flera sätt att bli begravd. Utöver de traditionella gravarna för kista eller urna finns också minneslundar och olika typer av askgravar.

Monica Johansson

Administratör - Församlingsexpedition, Kyrkogårds administration, Stenstorps pastorat

Mer om Monica Johansson

Pastors- och kyrkogårdsexpedition.

Leva vidare-grupp

För dig som förlorat en livskamrat

Enskilda samtal

Ibland kan man behöva prata med någon när en anhörig har gått bort.
Vi finns här för dig.
Du kan boka ett möte med någon av våra tre präster eller med vår diakon.

Karin Långström

Kyrkoherde, Stenstorps pastorat

Mer om Karin Långström

Kyrkoherde

Joakim Hedin

Komminister, Stenstorps pastorat

Mer om Joakim Hedin

Komminister

Frank Lorentzon

Komminister, Stenstorps pastorat

Mer om Frank Lorentzon

Komminister

Evelin Esseen

Diakon, Stenstorps pastorat

Mer om Evelin Esseen

Diakon

Svenska kyrkans gemensamma webbsidor om begravning och sorg

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

GDPR Om du bokar en begravningsgudstjänst

Information om hur Stenstorps pastorat behandlar dina personuppgifter om du bokar en begravningsgudstjänst.