Introduktionsdag och fördjupningsdag i juridik för diakonimedarbetare

i Stenstorps församlingshem

Den 6 mars 2020 och 15 oktober 2020 anordnade jag, Evelin, som stiftsdiakon en introduktionsdag i juridik för diakonimedarbetare. Dagen leddes av jurist Daniel Darelli. Båda dagarna var välbesökta och mycket uppskattade. Nu inbjuder vi till denna möjlighet på nytt.

Den 4 oktober 2024 ger vi så introduktionsdagen för tredje gången, nu i lokal regi. Även denna gång leds dagen av jurist Daniel Darelli.

Introduktionsdagen vänder sig till diakoner och präster och andra personer i kyrkan som möter människor som vänder sig till kyrkan för juridisk hjälp, inom ramen för det diakonala uppdraget.

Betoningen på dagen ligger på förvaltningsrätt (beslut från Socialtjänst, Försäkringskassa). Vi får också grundläggande kunskap om domstolsväsendet, vikten av att förstå vad en fullmakt innebär med mera. Tid ges för dina egna tankar och funderingar.

Dagen hålls i Stenstorps församlingshem, kl. 9-16 och kostar 1200 kr. Du får välkomstmacka, lunch och eftermiddagsfika. Anmälan till evelin.esseen@svenskakyrkan.se senast 20 september.

Den 8 november 2024 ges möjlighet till en fördjupningsdag för dig som gått introduktionsdagen. Vi fördjupar oss då ytterligare i förvaltningsrätt och kommer att titta närmare på anmälningsplikten (”angiverilagen”) - vilka juridiska konsekvenser får det om man vägrar anmäla? Vi kommer också att beröra situationen för papperslösa, SoL och LSS - vi talar om fonder i förhållande till försörjningsstöd, systemfelsrapportering, sjukvårdsturism med mera. Tid ges för dina egna tankar och funderingar.

Dagen hålls i Stenstorps församlingshem, kl. 9-16 och kostar 1200 kr och du får välkomstmacka, lunch och eftermiddagsfika. Anmälan till evelin.esseen@svenskakyrkan.se senast 25 oktober.

Anmäler du dig till båda dagarna är priset 1000 kr per dag. Dagen/dagarna faktureras i efterhand men anmälan är bindande. Maxantal 30 personer per tillfälle.

Vid anmälan var vänlig uppge:

Namn

Faktureringsadress inklusive organisationsnummer

Vilken av dagarna du vill gå eller om du vill anmäla dig till båda.

Hitta hit:  Stenstorp ligger mellan Falköping och Skövde. Det går bra att åka tåg hit och sedan promenera 5 minuter till församlingshemmet, Prästgatan 6, 521 60 Stenstorp.

PS. Att behovet finns framgår tydligt i den färska rapporten (delrapport 3) från nationell nivå om Diakonins kunskap, gällande systemfelsrapportering. Där kan vi läsa:

”Däremot kvarstår dock frågan om juridisk kompetens. Inom Svenska kyrkan råder en brist på jurister som är insatta i alla de olika regelverk, lagar och förordningar som ryms inom det breda fältet diakoni. Att utveckla den juridiska kompetensen inom diakonin, antingen genom samverkan eller inom den egna organisationen, skulle underlätta såväl för rådgivning i samband med individuellt rättighetsarbete hos församlingar som i det bredare påverkansarbete som bedrivs på nationell nivå.” DS.

Evelin Esseen

Diakon, Stenstorps pastorat