Foto: Magnus Aronson/ikon

Nu firas vardagmässa varje vecka

Nu satsar Stenstorps pastorat på att varje vecka kunna erbjuda en vardagsmässa. Samlingarna kommer att hållas i olika kyrkor och ha olika prägel. Flera olika åtgärder görs också för att det ska vara tryggt att besöka dem.

Pastoratets vikarierande kyrkoherde Maria Ytterbrink berättar att satsningen kommit till stånd efter samtal med församlingsbor.
– I samtal med människor har det visat sig finnas en längtan att komma till kyrkan och fira mässa. Därför ordnar vi nu mötesplatser där även de som fyllt 70 kan känna sig trygga, säger hon.
    Rent konkret handlar det om att på vardagskvällar fira gudstjänst med nattvard, det som i kyrkliga sammanhang kallas mässa. Det blir en sådan samling varje vecka och de kommer att rotera mellan pastoratets kyrkor.
   – Vi kommer att använda våra största kyrkor, där det är lätt att hålla avstånd, säger Maria Ytterbrink.

Olika prägel
Att fira mässa på vardagskvällar är ingen nyhet i pastoratet. Sedan i fjol ordnas en sådan samling en onsdag i månaden i Gudhems kyrka. Då rör sig om en så kallad sinnesromässa.
   Nu kompletteras denna med sammankomster i Broddetorp, Dala och Stenstorps kyrkor. Till skillnad från Gudhem kommer man då att samlas på torsdagar.
   – Varje kyrka kommer att erbjuda en egen profil på sin mässa, berättar Maria Ytterbrink.
   Det innebär att man i Broddetorp kommer att erbjuda ett pilgrimstema. I Dala kommer gudstjänsten att vara mer traditionell, medan man i Stenstorp ska använda sånger och texter från Taize.

Nattvarden påverkas
Coronapandemin kommer att sätta sin prägel på samlingarna. Det handlar bland annat om hur man sitter i kyrkorna, och hur man undviker trängsel när in- och utgång. Även själva nattvarden påverkas.
   — Det blir inte de vanliga nattvardskärlen som används. I stället blir det brickor och bägare som minimerar riskerna för smittspridning, säger Maria Ytterbrink.