Vi firar Katedralakademin som fyller tio år!

Katedralakademin har från första stund haft ambitionen att belysa, problematisera och fördjupa kyrkans tro och liv till nytta och glädje både för de egna församlingsborna och andra intresserade utanför församlingens gränser. Hösten 2024 är det 10 årsjubileum!

Katedralakademin är både en institution och ett begrepp. Som institution är den aktad som ett vattenhål för teologiska samtal och utforskningar. Den har kommit att bli välkänd långt utanför församlingens gränser. Som begrepp består den av två spännande ord: katedral och akademi.

Ordet katedral hör samman med både arkitektur och teologi. Det avser en pampig kyrka med vissa arkitektoniska drag och med historia och renommé. Men framför allt är katedralen säte – cathedra – för stiftets biskop. Härifrån utgår kyrkans tro och teologi. Katedralen är alltså både ett turistmål och en vallfartsort; på en och samma gång en plats för utsikt och insikt.

Storkyrkan är Stockholms katedral. Den är en församlingskyrka med ett liv som pulserar av gudstjänst, undervisning och diakoni. Den är dessutom hela stiftets kyrka med gemensamma högtider som präst- och diakonvigningar och större fortbildningsdagar. Den är också nationens helgedom när något betydelsefullt sker i vårt land. Och mitt i allt detta trängs turister och besökare från jordens alla hörn: ”Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini”, som Tomas Tranströmer skriver om i Romanska bågar (1989).

Vad ordet akademi avser är kanske inte tydligt för alla. Ordet går som så mycket annat i vår historia tillbaka till de gamla grekerna. Det betecknar ett sammanhang eller en plats för högre undervisning och vetenskap. I vårt land har det för det mesta kommit att bli liktydigt med universitet och högskolor. På senare tid har det också kommit att brukas på ett mer allmänt sätt i sammanhang med ambitionen att utveckla och gynna kvalificerad kunskap.

Det är i denna senare betydelse som ordet har kommit till användning i Storkyrkans sammanhang. Katedralakademin har från första stund haft ambitionen att belysa, problematisera och fördjupa kyrkans tro och liv till nytta och glädje både för de egna församlingsborna och andra intresserade utanför församlingens gränser.

Ibland beskylls Svenska kyrkan för att inte ta sitt teologiska uppdrag på allvar. Det må ligga något i den kritiken. Men Katedralakademin utgör en motståndsrörelse mot sådana tendenser. Här står teologin i centrum och här odlas samtalen, med syftet att finna hållbara språk för tron.

I det uppdraget ställer sig Katedralakademin i en lång tradition. Alltsedan reformationens dagar har det från Storkyrkan banats väg för förnyelse av kyrkan och av trons språk. Katedralakademin är ett av dessa språk som har utvecklats här.

Jonas Eek, domprost

Välkommen på jubileumskonsert!

Storkyrkans vänförenings dag Katedralakademins jubileumskonsert

Casper Wikström spelar och berättar om den västerländska musikens utveckling genom tiderna. Det bjuds på musik av alltifrån Johann Sebastian Bach till George Gershwin. Söndag 13 oktober kl. 13.00–16.00, Storkyrkosalen.