Det finns en finns dynamik i den relationen som kan tas till vara menar Susannah Heschel och avslutade med en uppmaning till förståelse och samarbete:
– Kan vi inte ha lite medkänsla med varandra? Judar, kristna, muslimer – vi har alla idag problem med hur vi ska tolka och utveckla våra traditioner – så låt oss hjälpa varandra att komma vidare!
Positiv värdering av Islam
Hon framhöll även vikten av att judar idag återupptäcker den positiva värdering av islam som bland annat Abraham Geiger gav uttryck för, och frågade sig om muslimer skulle kunna vara en ”tredje röst” som kan hjälpa till att utveckla dialogen mellan judar och kristna. Relationen mellan judar och muslimer ser annorlunda ut, och har en annan historia, än den mellan judar och kristna.
Universella värden
Den judiske 1800-talsteologen Abraham Geiger, som lyfte fram kontinuiteten mellan Jesus budskap och den rabbinska judendomen, skrev också i positiv anda om islam. Han fann att Koranen återberättade de bibliska historierna på samma sätt som Mishna och midrash (tolkande återberättande av bibeltexter) i judisk tradition, och hade en positiv syn på profeten Muhammed.
Susannah Heschel menar att judarna under 1800-talet betonade judendomens universella värden – att den var ursprunget till såväl kristendom som islam. Istället för att betona det annorlunda som de gjort under tidigare århundraden.
Årets Krister Stendahl Memorial Lecture, den tredje i ordningen, hölls inför ett hundratal åhörare på Ersta konferens den 7 november, Bland åhörarna fanns bland annat Krister Stendahls änka, Brita Stendahl och sonen John. Susannah Heschel är professor i Jewish studies vid Dartmouth college, och under detta år gästforskare vid Wissenschaftskolleg zu Berlin.
Från jude till arier
Hon beskrev hur judiska teologer, framför allt i Tyskland, under 1800-talet intresserat sig för Jesus-gestalten, och lyft fram han judiskhet. Hur det han sade låg helt i linje med den rabbinska traditionen. De kristna teologerna däremot, gjorde allt för att framställa Jesus som så ”arisk” som möjligt. Bland annat hävdade man att det faktum att Jesus kom från Galileen betydde att han egentligen var arier. En del gick dock ännu längre, och hävdade att Jesus i själva verket var född i Schleswig-Holstein!
Detta framstår idag som skrattretande – men det var dessa teologiska strömningar som gjorde att delar av den tyska kristenheten inte kunde motstå nazismen utan stöttade Hitler.
Inte heller svensk teologi stod utanför detta. Susannah Heschel nämnde till exempel Hugo Odeberg, professor i bibelvetenskap som stod de tyska teologerna nära och utvecklade en antijudisk teologi under 30- och 40-talet.