Ansökan om KAE ska ske i det särskilt framtagna IT-systemet i Public360 och vara inskickad till stiftet senast 31 oktober.
Mer information om det nya KAE-systemet, hur man gör en ansökan i IT-stödet för KAE m.m. finns att läsa här på Svenska kyrkans intranät Kornet för de som är anslutna till Microsoft365
Här finns också elektroniska utbildningar, lathundar mm.
För de arbeten, vilka man söker kyrkoantikvarisk ersättning för, får inte vara påbörjade innan ansökningen skickats in till stiftskansliet. Anledningen är att stiftskansliet ska ges möjlighet att påverka vad som ska göras, hur åtgärden utförs och när den ska utföras.
Alla ansökningar som omfattar kostsamma åtgärder kommer granskas särskilt noga och krav kommer ställas på LFP och VU-plan. Stiftet kommer bjuda in enheterna till ett ekonomimöte och där förklara förutsättningarna för ansökans beviljande.
Ett generellt råd är att alltid ta tidigt kontakt med stiftskansliet och bereda stiftshandläggarna möjlighet att delta i det tidiga planeringsarbetet.
Till ansökan i IT-systemet ska bifogas:
-
kyrkorådets beslut om att ansöka KAE
-
länsstyrelsens tillstånd för den aktuella åtgärden
-
kostnadsberäkning för åtgärden
-
projektbeskrivning (vad ska göras, hur ska det göras?)
-
kulturhistorisk konsekvensbeskrivning (vilka värden påverkas och hur?)
-
hänvisning till den grafiska tids- och finansieringsplanen i vård- och underhållsplanen.
-
Byggherrekostnader, projekteringskostnader, kostnader för ställningar, oförutsett, antikvarisk medverkan m.m. ska numera särredovisas för respektive åtgärd enligt en särskild blankett för kostnadsberäkning. Denna Excelfil genereras automatiskt i IT-systemet.
Länsstyrelsens tillstånd för tillståndspliktiga åtgärder ska föreligga vid ansökningstillfället, vilket innebär att ansökan hos länsstyrelsen om tillstånd bör göras i god tid, dvs. ca två-tre månader innan ansökan om KAE skickas in.
Beslut om kyrkoantikvarisk ersättning till församlingar och pastorat fattas av stiftsstyrelsen i slutet av maj varje år. Beslutet avser då kommande års ram, t.ex. i maj 2023 fattas beslut rörande ramår 2024. Därefter har församlingen eller pastoratet två år på sig att genomföra den planerade vårdinsatsen.
Felrapportering och support kring IT-stödet
När det gäller fel kring IT-stödet och behörighetslösningen så ska det rapporteras via
Kanslistöd (018-16 97 00 knappval 2, kanslistod@svenskakyrkan.se). Kanslistöd ger också teknisk support och kan besvara alla frågor som rör ”Att söka KAE”.