Musikalisk visionär och eldsjäl tilldelas årets S:ta Ceciliapris

Stockholms stifts kyrkomusikaliska pris på 20 000 kronor tilldelas Karolina Bråkenhielm i Tumba kyrka, Botkyrka församling. I juryns motivering nämns särskilt hennes förmåga att se helhet, arbeta långsiktigt och bygga relationer vilket gör henne till en central person mellan församlingen och lokalsamhällets musikliv. Priset delas ut av biskop Andreas Holmberg i Storkyrkan i Stockholm fredagen den 3 februari klockan 19.

Grattis till priset! Vad är din första tanke?

− Förvåning. Och glädje över att få ingå i ett skrå med så många skickliga yrkesmänniskor.

Karolina Bråkenhielm hamnade i Tumba kyrka av en slump 2012 efter en lång frilanstillvaro och ”överdrivna studier i vuxen ålder”.

− Jag tänkte: gräv där du står! Och så har jag har stretat på efter eget huvud och omdöme med trevliga kollegor, generös musikbudget och chefer som gett både frihet och stöttning, säger Karolina.

Nätverkande

Under åren är det särskilt spännande att se resultat av långsamt nätverkande i lokalsamhället och vetskapen om att kyrkan ofta har de bästa lokalerna för musik och större samlingar.

− Jag tänker på kulturskolan, musikklasser, folkmusikgille, brassensemble och andra amatörmusikgrupper, som ofta använder Tumba kyrka till konserter, säger Karolina. Lunchmusiken har renodlats till förmån för dessa grupper, med tonvikt på ungas musicerande. Win-win: bra för ungdomarna att få en scen, roligt för de daglediga att se ungdomar musicera.

Barnkörsvägrare då

Karolina har gått från att vara barnkörsvägrare till att gilla barnkör skarpt.

− Jag var bara tvungen att hitta min egen metodik för det, vilket kort sammanfattat är att ”köra över dem med musik”, säger Karolina Ingen tid till snack och stök: bara musik. Barnen är smarta och snabba i huvudet och härliga.

− Vi har även utvecklat en form för Familjemässa där barnkörerna är i fokus hela tiden och barnen medverkar i allt från textläsning till nattvardsutdelande.

Nåt spännande framöver?

Närmast är planerat samarbete med Täby församlings Chorus Pictor och Erika Alfredsson Bohlin.

−  Gjeilos Sunrise Mass har legat på önskelistan i några år. Nu händer det äntligen! Vi skulle gärna passa på att göra Barbers Adagio när en stråkorkester ändå är på plats. Eller Pärts Cantus in memoriam Benjamin Britten, säger Karolina.

Med Botkyrka Kammarkör är arbetsnamnet på årets vårkonsert ”Fåglarna & Vinden”. Tänkte bland annat Ralph Vaughan Willams The Lark Ascending i version för soloviolin och kör, Jan Sandströms Biegga Luohte ”Jojk till fjällvinden”, kanske Ingen fågel flyger för högt av L-E Larsson, osv.

Sedan några år leder Karolina dessutom den lokala orkesterföreningen Botkyrka Symfoniorkester i konsertprojekt någon gång per år, något hon värderar högt. I vår blir det en konsert, troligen med Rhapsody in Blue, En midsommarnattsdröm och filmmusik ur Harry Potter. Hon funderar på att bjuda in unga stråkmusiker att delta.

− Botkyrka församling experimenterar sedan ett tag med nya gudstjänstformer så att utbudet i ska bli mer varierat. Tumba kyrka, där jag jobbar, ska bland annat få musik- och kulturprofil. Kan bli hur kul som helst, avslutar Karolina.

S:ta Cecilia-priset instiftades 1992 och delas ut till någon som på ett förtjänstfullt sätt verkar för kyrkomusiken i Stockholms stifts. Nominerar gör arbetskamrater och församlingsbor.