Nyhet / Publicerad 18 juli 2024

Res tillbaka till medeltiden i sommar – oavsett väder

Följ med på en resa från det tidiga kristnandet till medeltidens bild- och byggnadskonst i Stockholms läns museums nya digitala utställning om medeltida kyrkor. Eva Skyllberg, museichef, säger i en intervju med Sveriges radio att få andra byggnader än kyrkor finns bevarade från medeltiden i Sverige – att kyrkorna finns kvar beror på att de faktiskt har fortsatt användas.

Foto: Magnus Aronson

I Stockholms län finns idag över 90 kyrkor och kyrkoruiner som är nästan 1 000 år gamla. De utgör ett värdefullt tidsdokument eftersom det finns få andra byggnader bevarade från medeltiden. Många kyrkor är fortfarande i bruk och kan besökas. Länsmuseets förhoppning är att utställningen om medeltida kyrkor ska bli en källa till kunskap om vårt gemensamma levande kulturarv.

– Man har varit väldigt rädd om dem, de har haft en symbolisk och viktig betydelse. Man har ju sedan vidareutvecklat kyrkorna, det är inte som att de är exakt likadana som när de byggdes. Man märker att de har levt genom århundraden med ombyggnader och tillbyggnader – så man kan vandra genom historien i de här miljöerna, säger museichef Eva Skyllberg till Sveriges radio.

Medeltida kyrkor är en historisk skatt att utforska. Kyrkorna finns kvar i landskapet där de en gång byggdes, även om samhället runtomkring har förändrats. Inuti kyrkorna finns dessutom föremål och målningar med höga kulturhistoriska värden.

–     Man får en förståelse för allt det som finns runt omkring oss. Om man har kunskap om det sätter man också ett värde på det som omger oss, säger museichefen i intervjun.

Här kan du lyssna på Sveriges radios intervju:
Ny utställning guidar till 1000 år gamla kyrkor - Kulturnytt | Sveriges Radio

Besök utställningen:
Medeltida kyrkor - Stockholms läns museum (stockholmslansmuseum.se)

Foto: Magnus Aronson

Foto: Lars Lindgren