Samisk församlingsverksamhet

Hagsätra kyrka i Vantörs församling har nu fått stiftets uppdrag att inrymma den samiska kyrkliga verksamheten inom sin församling.

Kalender för samisk samvaro och gudstjänster i Hagsätra kyrka

Välkommen till den samiskkyrkliga verksamheten i Hagsätra kyrka, höstterminen 2024.

Söndag 29 september

Den helige Mikaels dag. Temat för den söndagen är ”Änglarna” och Mikael är en av ärkeänglarna. Änglar – finns de?

Söndag 27 oktober

Allhelgonahelgen ligger framför oss. Allhelgona - den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Vi tänder ljus tillsammans.

Söndag 1 december

1:a advent! Vi sjunger julens sånger och psalmer, och bjuds på fika med juliga smaktoner.

Alla träffar startar klockan 17 med fika och samvaro och vi avrundar med andakt klockan 18. Vi är färdiga till klockan 18.30.
Plats: Hagsätra kyrka, Hagsätra torg 34.
Du som använder dig av färdtjänst, förbeställ din hemresa så slipper du onödig väntan! Uppge taxiadressen: Olshammarsgatan 26

Frågor? Hör gärna av dig till: Lovisa Underdal, präst i Vantörs församling 08-556 572 35 mail: lovisa.underdal@svenskakyrkan.se

Buresboahtin!  Buorisboahtem! Buerie båeteme!  Buärriebähtieme! Välkommen!

Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket

Ärkebiskopen framförde Svenska kyrkans offentliga ursäkt till det samiska folket en andra gång i Luleå domkyrka. Se gudstjänsten i sin helhet eller som sammandrag.

Nya nordsamiska psalmboken

I januari 2021 kom den efterlängtade nordsamiska psalmboken. Beslutet att ta fram en psalmbok på nordsamiska togs i kyrkomötet 1992, och boken innehåller översättningar av psalmer och sånger hämtade från svensk, norsk och finsk tradition.

Mika blev ungdomsledare på samiskt konfirmandläger

Mika Jonsson Gehrke växte upp i två skilda kulturer. Som barn var det naturligt och allt hon visste om. Idag känner hon en stolthet över att vara den hon är - både same och svensk.

Den samiska nationaldagen

Den 6 februari firas den samiska nationaldagen i Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Den 6 februari 1917 hölls det första samiska landsmötet och samer samlades  för första gången för att arbeta för gemensamma intressen över hela Sameland - Sápmi.

Läs mer om samiskt på Svenska kyrkans webb

Samiska

Sedan flera år pågår en viktig utveckling av kyrkans arbete på de samiska språken och med att inkludera det samiska i kyrkans tro och liv.

"Det känns som en bön har gått i uppfyllelse"

2018 års samiska kulturpristagare har ”bidragit till ökad trygghet och hemkänsla för samer i kyrkorummet”. Stort, overkligt och en bön som gått i uppfyllelse – så beskriver ena pristagaren, Porjusbon Anna-Stina Svakko, det glada beskedet.