Teologisk fördjupning om miljö och klimat

”Klimatkrisen är sannolikt den största gemensamma utmaningen som mänskligheten någonsin stått inför”, skriver vi som är biskopar i Svenska kyrkan i Ett biskopsbrev om klimatet.

Ta långsamt in orden: Klimatkrisen är sannolikt den största gemensamma utmaningen som mänskligheten någonsin stått inför.

Den insikten måste påverka oss som enskilda och som samhälle. Situationens allvar måste påverka sättet att vara kyrka. Förkunnelse och undervisning, gudstjänster och samtal, musik och möten. Hur kan församlingars liv och arbete vara relevant och meningsbärande om vi inte låter klimatnöden påverka det? Hur kan kyrkans tilltal vara livgivande och hoppbärande om det lämnar vår tids största utmaning teologiskt obearbetad och pastoralt okommenterad? Det går inte.

Andreas Holmberg. Gud såg att det var gott - att vara människa och kyrka i klimatnödens tid

Några ord till förkunnare av Andreas Holmberg

I det följande vill jag särskilt rikta mig till er som är präster. Ni tar er uppgift att förkunna och undervisa på stort allvar och vill att det ni säger ska ha betydelse, vägleda och ge upprättelse för människor. I bokens inledning ställde jag frågan: Hur kan förkunnelsen och undervisningen vara livgivande och hoppbärande om den lämnar vår tids största utmaning teologiskt obearbetad och pastoralt okommenterad? Det går inte.

Därför inser för varje dag allt fler av oss predikanter att vår förkunnelse och undervisning måste beröra klimatnöden – som också är en andlig och existentiell nöd. Men många av oss tvekar, famlar och är osäkra på hur vi ska göra det. Det finns en oro att predikan ska uppfattas moraliserande, pekpinneaktig, som att vi lägger allt ansvar på den enskilda individen. En rädsla för att vi ska uppfattas som alarmister eller anklagas för att ägna oss åt politik istället för att tala om Kristus. Så vi tystnar och låter förkunnelsen kretsa kring ämnen och frågor som känns trygga och vana. Det duger inte!

I sina vigningslöften har alla präster i Svenska kyrkan lovat att ”rent och klart förkunna Guds ord så som det är oss givet i den heliga Skrift”. Idag innebär det löftet med nödvändighet att i förkunnelsen tolka och utlägga bibelns texter i ljuset av den klimatnöd som råder. Det betyder inte att varje predikan, andakt, doptal eller betraktelse måste handla om den globala uppvärmningen, om den pågående massutrotningen, om behovet av omställning eller någon annan aspekt av den eskalerande krisen. Istället handlar det om att låta klimatnöden vara en självklar utgångspunkt för förkunnelse och undervisning, att låta nödläget utgöra en given bakgrund för vår tolkning och utläggning av bibelns texter.

Här är kyrkans årshjul, kyrkoåret, en självklar utgångspunkt med många infallsvinklar. Rannsakan under de två fasteperioderna före påsk och jul. Midsommardagens glädje. Återupptäckande av skördefesten på Tacksägelsedagen. Julens bibeltexter om hur Gud älskar världen så mycket att Gud väljer att bli människa. Hur hela kosmos, uttryckt i den stjärna som tänds, och djuren blir vittnen till det världsomvälvande som sker. Naturligtvis påskens texter om svek och rädsla, måltiden på skärtorsdagskvällen och Jesus lidande, död och uppståndelse. Liksom pingstdagens uppfodrande kallelse, trefaldighetstidens bibeltexter om kyrkan, trons fördjupning och uppdraget som kyrka i världen. Ja, hela kyrkoåret, med gudstjänsttraditioner och bibeltexter, är en rik skatt för förkunnelse i klimatnödens tid.

Klimatnöden kommer inte att ebba ut och gå över om några år. Allt talar tvärtom för att nöden kommer att förvärras och dess konsekvenser bli alltmer påtagliga. Klimatnöden utgör det sammanhang i vilket du som är präst ska förkunna Guds levande ord under resten av din predikogärning.

I gudstjänsten är det främst – men inte enbart – förkunnelsemomentet (predikan, beredelseord, doptal, konfirmationstal vigseltal och griftetal) som erbjuder dig som förkunnare rum och plats att utifrån bibelns texter och det specifika sammanhanget säga något: om människans plats och ansvar i skapelsen, om Guds kärlek till skapelsen, om nästankärlek och livets mening.
Som förkunnare behöver präster hjälpa varandra. Vad innebär det att läsa Bibeln i ljuset av klimatnöden i världen? Hur kan vi utlägga bibeltexterna så att förkunnelsen blir livgivande, ändrar vårt sätt att tänka så att vi tillsammans sätter oss i rörelse mot glädje och befrielse? Vad finns det för ekoteologi och vad innebär ekologisk bibelläsning?

Läs mer i boken Gud såg att det var gott - att vara människa och kyrka i klimatnödens tid.

Ekoteologisk bibeltolkning

Nätverket Skapelse och existens medlemmar delar med sig av betraktelser kring kyrkoårets texter utifrån ett ekoteologiskt perspektiv

Gud såg att det var gott – Biskop Andreas Herdabrev om klimatet

Gud såg att det var gott – Att vara människa och kyrka i klimatnödens tid. Så heter biskop Andreas Holmbergs herdabrev, en uppmaning till fördjupning och förändring.

Solen skiner på ett landskap i fjällen. En älv slingrar sig fram och i horisonten syns fjäll med snöfläckar.

Naturens rättigheter

Natur, klimat och rättvisa är viktiga för Svenska kyrkan. Därför har ett nytt material tagits fram som ska lyfta klimatet och naturens rättigheter genom samtal och reflektion i församlingarnas verksamhet. Men även andra är välkomna att ta del av och använda materialet.

Någon balanserar på en mossig stock i skogen.

Klimatet

Människan är en del av evolutionen. Vi är djur bland djur. Samtidigt är vi skapade till att vara Guds avbild och vi har ett särskilt ansvar att värna jorden.

Jordklotet.

Ett biskopsbrev om klimatet

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Många känner oro, skuld och ångest. Hur ser vår framtid på jorden ut Nu är tid för hopp och handling.

Med alla levande varelser: Hopp och motstånd i klimatkrisens skugga

Fredrik Ivarsson och Annika Spalde

Planetens och kärlekens gränser

Eva Katarina Agestam, Mikael Mogren, Sara Wrige m fl