Renovering av klockstapeln

Restaurering av klockstapeln

Nu är renoveringen av klockstapeln vid Stora Lundby kyrka igång. Våra kyrkklockor har gjort ett uppehåll i sin ringning, medan stommen i klockstapeln lagas och ruttet timmer byts ut.

Restaurering av klockstapeln

Under hösten 2024 genomgår klockstapeln en större restaurering.  Det är en renovering av klockstapel avseende grundläggning, fasadpanel och plåttäckt huv, samt fäste för klockorna.

Klockringning

Från och med den 28 augusti är kyrkklockorna avstängda på grund av restaureringen. Då renoveringen påbörjades insåg man att angreppet på klockstapeln var större än man först trott och att även fästet med upphängningen av klockorna behöver renoveras. Klockorna kommer därför att vara avstängda under en längre tidsperiod under hösten och kanske inpå vinerhalvåret.

Lite historik om klockstapeln

Söder om sakristian står den sexsidiga, panelade klockstapeln med anor från 1722.
Panelen av locklisttyp med hörnbrädor är rödmålad och den plåtklädda huven är svartmålad. På södra sidan finns en synlig sockelmur med konvext dragna cementfogar. Den ena klockan är sannolikt medeltida medan den andra göts år 1687.

Stora Lundby kyrka

Stora Lundby kyrka ligger strax utanför samhället Gråbo. Nuvarande Stora Lundby kyrka är från 1728 men har haft medeltida föregångare på platsen.

Stora Lundby kyrkogård

Magnus Eriksson