Foto: Adobe Stock, Jennifer Wengerer, Ulf Stjernbo, privata bilder

Sommarmusik 2024

Under sommaren fylls våra kyrkor med sång och musik. Konserterna är på torsdagar kl 19. Vi har alltid fri entré.

Sång Lovisa Westbacke & gitarr Daniel Petrén

27 juni kl 19 • Stora Lundby kyrka

Foto: Privat

Ett musikaliskt uttryck som fångar både det sköra och det robusta i känslor man kan ha inför livet och kärleken. Stilla och reflekterande, naket och avskalat. Uttrycksfullt i sång och spel med innerligt nära, enkelt tilltal.

John Dowlands elisabetanska singer-songwritermusik från 1500-talet möter 1700-talets oratoriesånger av G. F. Händel och J. S.Bachs instrumentalmusik. Svenska texter, delvis helt nya, framtagna för konserten. Sångerna behåller sin karaktär men kommer närmre. Teman i programmet är vemod och kärlekslängtan, hopp och gudsförtröstan.

Poetiskt och sinnligt som öppnar upp och bjuder till reflektion. En röst. En gitarr. Dowland och Händel på svenska i ett nära, avskalat och enkelt tilltal.

”Songs of Praise”
Sång Björn Larsson & piano Tommy Jonsson

Foto: Jennifer Wengerer, Ulf Stjernbo

4 juli kl 19 • Stora Lundby kyrka

Basbarytonen Björn Larsson och pianisten Tommy Jonsson bjuder på en afton med amerikansk religiös musik, bestående av pärlor ur spirituals-repertoaren, Elvis Presleys "Songs of Inspiration" samt en och annan svensk musikalisk krydda.

”Från Rom till Stockholm, en europeisk orgelresa genom tiderna”
Orgel Camille Bloche

18 juli kl 19 • Stora Lundby kyrka

Vi låter Stora Lundby kyrkas orgel klinga, när vi med musikens hjälp tar oss fram genom århundradena på en europeisk resa från Rom till Stockholm.

”Mellan himmel och jord”
Sång Rasmus Ringborg & gitarr Samuel Edvardsson

15 augusti kl 19 • Östad kyrka

Sommarkvällsmusik med älskade sånger ur den svenska kyrkorepertoaren, svenska romanser och visor tillsammans med klassisk gitarrmusik. Inklusive eget material!

Ett varierande och omväxlande program med en hel del sånger som aldrig tidigare hörts till gitarrackompanjemang. Deras egna sånger Mellan himmel och jord och När sången tystnar finns på programmet, liksom till exempel Stad i ljus och I denna ljuva sommartid.

”Se hur i prydning jorden står! – en hyllning till sommarpsalmen”
Skådespelerskan Catherine Jeppsson, ackompanjerad av Jonas Almon på piano/orgel

29 augusti kl 19 • Östad kyrka

Sommarpsalmer och -sånger, dikter och musik i ett sommarlyriskt program, där även publiken får tillfällen att sjunga!

Till slut kommer den och vi får rå om den. Även om det mesta regnar bort –Sommaren!
Vad är ett starkare uttryck för vad denna tid och dess ankomst gör med oss än sommarpsalmen? Den berör på djupet vårt behov av ljus, hopp, glädje och att andas lättare – både i fysisk och i själslig mening. I vår tid är behovet möjligen ännu större.

Låt oss tillsammans sjunga de älskade sommarpsalmerna och lyssna till kända som okända visor och texter om saltsänkta klippor och hallonsnår! När välbekanta psalmer reciteras av en erfaren skådespelare får publiken nya perspektiv på välbekant och invant. Andra texter och sommarberättelser vävs samman till en härlig sommarlyrisk upplevelse.
Självklart ingår också det som gör psalmerna så älskade – församlingssången!

Sjungande barn i kör.

Musik

Sång och musik har alltid varit en viktig del av livet i den kristna församlingen och gudstjänsten. Här är vårt utbud av körer och musikgrupper i Stora Lundby och Östad församlingar.