Foto: Ola Johansson

Sävenäs kapell

I Sävenäs kapell sker idag de allra flesta begravningarna.

Sävenäs kapell invigdes den 31 oktober 1970, och vigdes då till Sävenäs kyrka. Invigde den gjorde kontraktsprosten Harald Lundberg.

De första cirka trettio åren stod altaret vid den västra väggen, men flyttades sedan till den norra väggen, där kyrkfönstret finns med sina symboler:
Fisken - symbol för dopet. De första bokstäverna i orden "Jesus Krisus människornas frälsare" på grekiska bildar ordet "fisk".
Veteaxet - symbol för Kristi död och uppståndelse. Vetekornet läggs i jorden och dör och uppstår genom att det nya axet växer upp.
Duvan - symbol för den helige anden.
Fjärilen - symbol för Kristi uppståndelse. När puppan brister och fjärilen kommer fram påminns vi om Kristus som stiger ut ur graven.
Solen - symbol för Kristus. Den uppgående solen ger ljus och liv. Detta är anledningen till att många kyrkor är byggda med altaret mot öster, mot soluppgången.

I kapellet finns:

• bonader som är inköpta mellan åren 1972 och 1993, från Gammelstads Handväveri, och Margot Kågström Wennerström.
  • en familjebibel från 1917 i läder med guldsnitt.
  • träsnitt av Christina Anshelm, Stockholm. Bilderna är de samma som i Bibel 2000, och föreställer olika böcker i gamla testamentet och apokryferna.
  • en tvåmanualig orgel från Lindh Orgel AB i Umeå, om nio stämmor.
  • en ikon från 1993, målad av fader Johannes Deurloo.
  • ett krucifix från Oberammergau, Tyskland.
  • en dopfunt från 1973, i blå kristall från Strömbergshyttan.

I kyrkan finns ett bårtäcke, som kan användas i stället för blomsterdekoration vid begravningar. Bårtäcket är i ull med broderier utfört av Barbro Frimodig Vallen, Lövånger, och inköptes 1995. För församlingsbor kostar det inget att använda vid begravning, men för personer som inte är medlemmar i Svenska kyrkan kostar det 450 kronor.