Foto: Mattias Pettersson

Nu är andra steget av arkitekttävlingen i Projekt Domkyrkoberget igång

Måndag 4 november 2017 gick startskottet för de fem förslag som gått vidare i arkitekttävlingen som rör Strängnäs domkyrka. Tävlingen avslutades 7 februari 2018.

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö har, med stöd av Strängnäs stift, inbjudit till en arkitekttävling i två steg för domkyrkan och dess omgivning. Syftet är bland annat att domkyrkan och det omgivande domkyrkoberget ska kunna användas i fler sammanhang än de som traditionellt förknippas med kyrkobyggnader.

Tävlingens första steg var främst inriktat på att skapa koncept för en framtida byggnad och förhållningssätt till platsen och redan existerande byggnader. Ett mål är att samla verksamheterna i domkyrkans omedelbara närhet och hitta synergieffekter genom att utnyttja befintliga byggnader.

Till första delmomentet inkom 97 tävlingsbidrag. Samtliga förslag godkändes av juryn och togs upp till helhetsbedömning. De fem förslag som juryn bedömer bäst uppfyller kriterierna och har störst potential för en vidareutveckling är:

• nr 12 Kyrkobacken – där hela livet möts
  • nr 39 Folier
  • nr 45 Stora och små - möten för stora och små
  • nr 90 Munkens örtagård
  • nr 94 Möten vid muren

Länk till Juryutlåtandet: Juryutlåtande steg 1

Här kan du se de fem förslagen: Fem vidare i arkitekttävlingen

Steg 2

Starten för steg två i arikitekttävlingen var måndag 4 november 2019. Tävlingsetappen började med att var och en av vinnarna besökte domkyrkan och mötte representanter från tävlingsledningen.

Länk till tävlingsprogrammet: Tävlingsprogram del 2

Här kan du se videohälsningen från domprost Christofer Lundgren och biskop Johan Dalman till de fem tävlande i arkitekttävlingen inför starten av steg två.

Vad är tanken med Projekt Domkyrkoberget?

På domkyrkoberget finns miljöer för möten, studier, måltider, gudstjänster, reflektion. Till vardag och till fest. Målet för Projekt Domkyrkoberget är att utveckla en ännu bättre mötesplats för människor genom hela livet.

Inom Stiftelsen Europaskolan ser vi att det arbete som pågår, både att utveckla Djäknegården och övriga fastigheter runt berget, är en viktig pusselbit i att både utveckla Europaskolan och Strängnäs. Vi är en del av det gemensamma arbetet.

Johan H Larson, verkställande ledamot i Stiftelsen Europaskolan

I mer än 700 år har Strängnäs domkyrka varit en centralpunkt för människors möten och längtan. En plats för viktiga händelser i livet, för reflektion, sökande, kunskap och för mötet med Gud.

Idag samsas många om platsen i och omkring domkyrkan – barn som sjunger i kör, elever som studerar ”modern humanity” på Europaskolan, gudstjänstbesökare, medarbetare i församling och stiftskansli, besök från stiftets olika församlingar, turister på besök för en dag, familjer som samlas för dop eller vigsel. Listan kan göras lång och ändå finns det plats för fler. Genom projektet Domkyrkoberget utvecklar vi tillsammans en stadsmiljö för människor som vill lära, leka, mötas, utvecklas och läka tillsammans.

Domkyrkoberget är en historisk miljö med synliga årsringar från sju sekel. Men domkyrkoberget är samtidigt platsen för många hundra möten varje vecka, möten där dagens stora frågor om utbildning, psykisk ohälsa, integration eller omsorg om miljön kan stå i fokus.  I inledningen av vårt årtusende lägger vi ytterligare en ring till historien. Vårt nutida bidrag blir att öppna platsen för fler, att låta gränserna mellan inne och ute bli suddas ut.

Tillbaka till Projektet Domkyrkoberget >>>

"Kungliga biblioteket är glada över de steg som vi tar gemensamt för att utveckla Roggeborgen och vår verksamhet med boken i centrum, som del av helheten på Domkyrkoberget. Vi ser fram emot den fortsatta utvecklingen av tävlingsförslagen."

Miriam Nauri, Avdelningschef för fysiska samlingar, Kungliga biblioteket

"Statens fastighetsverk som äger och förvaltar byggnadsminnet Roggeborgen har ett intresse av att utveckla Roggeborgen i samspel med övriga verksamheter och lokaler på Domkyrkoberget. Vi ser med tillförsikt fram emot ett fortsatt samarbete."

Michael Werner, tf fastighetschef, Statens fastighetsverk

"Nu har vi tagit ännu ett steg mot att förverkliga visionen om Domkyrkan och domkyrkoberget som en miljö som betyder mer för fler, en gemenskapsplats för möten, studier, gudstjänster, måltider, reflektion och kultur. Mycket arbete återstår. De fem förslag som valts ut bedöms ha potential för fortsatt bearbetning och jag ser fram mot den fortsatta processen tillsammans med de övriga aktörerna i projektet."

Christofer Lundgren, domprost Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö

Katedralen är med sina nära 800 år en evigt ung samlingspunkt, inspirationsplats, böne- och gudstjänstgemenskap för stiftets många församlingar från Nynäshamn i öster till Finnerödja i väster. Domkyrkoprojektet stärker våra möjligheter att med traditionen i ryggen forma framtidens kyrkoliv på ett nydanande, hållbart, lustfyllt sätt. Vi skriver, kort sagt, kyrkohistoria.

Johan Dalman, Biskop Strängnäs stift

För mer information om Projekt: Domkyrkoberget

Marie Rydén Davoust

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö