Konserter
Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö har ett rikt musikliv med körsångare och musiker. Flera gånger om året gästas domkyrkan av körer, solister och musiker. Domkyrkans stora orgel är ett uppskattat instrument för organister på besök.
Konserter vårterminen 2025
Du hittar alla konserter och. musikgudstjänster i vårens musikbroschyr: Musik i Strängnäs domkyrka VT 2025
Lördag 18 januari kl 11.00
Lördagsorgel. Ligita Sneibe
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata och Fuga F-dur, BWV 540
Indra Riše (född 1961)
ur cykeln Natura siderum (2023):
Šūpolēs/ On the Swing
Kalnā kāpējs/ Mountain Climber
Kronēšana/ Coronation
Jean Langlais (1907-1991)
ur Neuf Pièces, op.40 (1942–43):
Chant de paix/ Song of Peace
Naji Hakim (född 1955)
Chant de Joie (1997)
Lördag 1 februari kl 16.00
Musikmässa: Andas in, andas ut
Stor popup-kör med sångare i blandade åldrar från Strängnäs och Eskilstuna, Agnes Erixon - solist, Magnus Ädel - piano, Ola Källstig - bas, Mattias Eriksson - slagverk, Jonas Lind - orgel, Inga-Lill Sjönneby - dirigent, Birgitta Ed - präst, Catharina Carlsson - präst, Frauke Kuster - pedagog.
Kören sjunger poplåtar som vävs in i mässan. Låtar av bl a Thomas Stenström, Lars Winnerbäck, Coldplay och Laleh. Var med och fira mässa och ta del av detta oväntade möte – mellan katedralens 700- åriga valv och dagens populärmusik
Lördag 8 februari kl 11.00
Lördagsorgel. Lars-Ove Eriksson
Otto Olsson (1879-1964)
Miniatyrer Op.5 (1895–1915?)
Till Gunnar Setterquist
I Allegro giocoso G-dur
II Andante a-moll
III Andante doloroso d-moll
IV Andantino F-dur
V Allegro deciso A-dur
VI Adagio f-moll
VII Allegretto g-moll
Gustaf Hägg (1867–1925)
ur 7 karaktärsstycken för orgelharmonium Op.28:
I Bröllopståg
ur 6 originalkompositioner för orgelharmonium Op.29 (1907):
V Fuga
David Wikander (1884–1955):
Himmelriket är nära
Litet preludium och passacaglia över koralen ”Jesus från Nasaret” (1948) melodi av Gustaf Nordqvist
Gustaf Heintze (1879–1946):
Fantasi c-moll (1932)
Till Waldemar Åhlén
Lördag 15 februari kl 16.00
Evensong. Strängnäs Oratoriekör under ledning av Jan H Börjesson.
Introit: Som sådden förnimmer – Johansson
Växelsångsböner: Sanders in A
Psaltarpsalm: Psalt 25 – Trent
Canticles: Parry in D
Anthem: Greater love – Ireland
Evensongen har i denna form firats i den anglikanska kyrkogemenskapen sedan 1500-talet och reformationen. Den är till sin form en sammanslagning av Vespern och Completoriet – dagens två sista böner i den klassiska tidegärden. Stommen är psaltaren och de stora nytestamentliga lovsångerna, Marias lovsång (Magnificat) och Nunc dimittis (Symeons lovsång). Med Maria lovsjunger vi den Herre som ”gjort mäktiga ting” med sitt folk och med Symeon kan vi avsluta dagen efter att ”ha sett din frälsning” – Jesus Kristus. Den liturgiska stommen utgörs av kören som här representerar församlingen och för fram dess bön och lovsång. Det handlar alltså om ett i högsta grad aktivt och delaktigt lyssnande. I psalmer och texter deltar hela församlingen och genom betraktelsen och dagens Anthem (körsång) får vi blicka djupare in i söndagens firningsämne. Evensongen är en gudstjänst präglad av stillhet och meditation för den stressade nutidsmänniskan.
Lördag 22 februari kl 11.00
Lördagsorgel. Jan H Börjesson
Otto Olsson (1879-1964)
Fantasi över Vi love dig, o store Gud
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Basso ostinato BACH
Sinfonische Choral – Jesu, meine Freude
På tröskeln till fastan får vi lyssna på två monumentala verk ur orgellitteraturen – ett jublande och ett högdramatiskt. Otto Olssons fantasi över koralen Vi love dig, o store Gud är unik i det att han endast använder de vita tangenterna vilket skapar en egendomligt glidande tonalitet i musiken. Verket är uppbyggt som en barockfantasi där koralens verser bearbetas i tur och ordning med sina olika karaktärer för att utmynna i jubel och triumf. På ett liknande sätt arbetar Sigfrid Karg-Elert i sin storslagna Jesu meine Freude. Det är ett verk influerat av Dantes gudomliga komedi där inledningssatsen betitlas Inferno. Mellansatsen får spegla skärselden medan slutfugan arbetar sig fram emot paradiset med ett av orgellitteraturens mest grandiosa slutackord med hela fem toner i pedalen. Mellan de båda stora verken presenteras ett underfundigt litet stycke över tonerna BACH.
Lördag 1 mars kl 16.00
Hoppets toner - musikgudstjänst. Domkyrkokören, Ungdomskören, elever från Kulturskolan och Europaskolan. Jonas Lind - dirigent, Jan H Börjesson - organist, Birgitta Ed - präst.
Musik, människor och texter i vår svenska psalmbok
I den Svenska psalmboken finns över 700 psalmer. De äldsta med rötter i 300-talet och de nyaste från vår egen tid. I musiken och texterna kan vi uttrycka tro, bön och lovsång, varje tid har sina speciella kännetecken.
Välkommen till en musikgudstjänst där hoppets psalmer står i centrum. Lovsånger och psalmer som kan ge hopp i en svår tid presenteras denna kväll. Vi får lyssna till körens tolkningar och solister som presenterar psalmer på ett nytt sätt. Vi får också möta några av upphovsmännen bakom våra mest älskade psalmer. Självklart sjunger vi också alla tillsammans och fyller domkyrkans valv med sång.
Lördag 8 mars
Lördagsorgel. Gabriella Sjöström
J S Bach (1685-1750)
Fantasia & fuga c-moll BWV 537
Coldplay, arr I Ligaarden
Fix you
Ingunn Ligaarden (f 1974)
Meditation över Du som gick före oss (SvPs 74)
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
Partita sopra La Monicha
Ragnhild Pettersson (f 1954)
Cantabile
Coldplay, arr I Ligaarden
Every teardrop is a waterfall
D Buxtehude (1637-1707)
Passacaglia d-moll
Gabriella Sjöström är född 1961 och uppvuxen i Göteborg.
I början av tonåren började hon ta lektioner för organisten i hemförsamlingen Fässberg. Efter studier vid Musikhögskolans i Stockholm kyrkomusikerlinje specialiserade hon sig på solistiskt orgelspel. Hon deltog i ett flertal masterclasses, studerade för David Sanger i England, dessutom i två år under Hans-Ola Ericssons ledning vid Piteå musikhögskola med konsertorganistexamen 1991. Gabriella har turnerat både inom Sverige och utomlands. Sedan 1998 är hon organist i S:t Görans kyrka och sedan 2018 studierektor för kyrkomusikprogrammen vid Kungl Musikhögskolan i Stockholm.
Lördag 15 mars kl 16.00
Evensong. Olaus Petri Vocalis, Mats Bertilsson – dirigent
Växelsångsböner Kenneth Leighton
Magnificat & Nunc domittis York Service, Herbert Howells
Anthem: Lord, how long wilt Thou be angry - Henry Purcell
Olaus Petri Vocalis från Örebro och dess dirigent Mats Bertilsson har representerat Sverige vid ett kyrkomusik-symposium i Reykjavìk, vunnit 1:a pris vid en körtävling i Rom och framträtt i helgedomar som Peterskyrkan, Washington National Cathedral, St Bartholomew’s Church i New York, Baltimore Basilica och Liebfrauenkirche i Zürich. 2017 och 2019 inbjöds kören till London för att sjunga Evensong i Westminster Abbey och St Paul’s Cathedral. Tillsammans med Drottningholms Barockensemble har de bland annat framfört ett stort antal av J. S. Bachs kantater.
Lördag 22 mars kl 11.00
Lördagsorgel. Jan H Börjesson
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium & Fuga Ess-dur
Meine Seele erhebt Gott den Herren
Fuga – Magnificat
Tre variationer över Nun komm, der Heiden Heiland
Denna lördag före Marie bebådelsedag går vi till den store musikaliske teologen Johann Sebastian Bach för att höra vad han har att säga om Jesu mor Maria och Jesu tillblivelse. Inledningsvis väljer jag ett av tonsättarens mest jublande och festliga orgelverk – Preludium & Fuga i Ess-dur, som omramar den monumentala orgelmässan Clavierübung dritter Teil. I fugan målas Treenigheten med musikalisk talsymbolik. Meine Seele erhebt Gott den Herren är en ödmjuk bearbetning av det gregorianska Magnificat – Marias lovsång medan den stora Magnificatfugan är en mera jublande variant av samma melodi. Avslutningsvis spelas de tre variationerna över adventskoralen Världens Frälsare, kom här. Bach visar upp koralen i helt olika skepnader i de tre mycket skiftande satserna.
Lördag 29 mars kl 16.00
Song of joy - barnkörkonsert
Cantabile - Vårfruberga-Härads församling, körledare Maria Säfsten
Tonfiskarna - Stallarholmens församling, körledare Lotta Bergill
Minipaxarna - Mariefreds församling, körledare Mimmi Rosendahl
Keruberna, Seraferna och Änglakören - Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö, körledare Inga-Lill Sjönneby
Den stora barnkören vill sprida glädje och hopp med sina sånger från olika tider och platser. Konserten görs som en del av Act´s fasteinsamling. Temat för årets kampanj är ”Från dina händer till där det händer” och fokuserar på katastrofhjälp.
Lördag 5 april kl 11.00
Lördagsorgel. Kira Lankinen
Rachel Laurin (1961-2023)
Fantasy on a swedish folk song, op.102
Lars Egebjer (1930–1986)
Melodi från Järna i Dalarna
Olle Lindberg (f 1967)
Uruppförande av nytt verk
Kira Lankinen är en diplomorganist med bred konsertverksamhet. Hennes repertoar omfattar musik av tonsättare från olika epoker och som särskilt intresse har hon musik av kvinnliga tonsättare.
Kira har Masterexamen i solistiskt orgelspel från Sibeliusakademin i Helsingfors, Finland därhon studerade för professor Kari Jussila. Parallellt med studierna i Helsingfors har Kira även studerat kyrkomusik vid Högskolan för Scén och Musik vid Göteborgs Universitet och tagit organistexamen år 2007 med Mikael Wahlin som orgellärare.
För närvarande arbetar Kira Lankinen som stiftsmusiker i Västerås stift och undervisar i orgel och orgelmetodik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Söndag 13 april kl 17.00
Johannespassionen. Strängnäs oratoriekör och Eskilstuna oratoriekör. Anna Jobrant - sopran, Viktor Priebe - alt, Carl-Johan Falk - tenor, Leif Aruhn Solén - evangelist, Arvid Eriksson - bas/Pilatus, Daniel Viklund - Kristus
Året är 1724. Johann Sebastian Bach har året innan tillträtt tjänsten som Thomaskantor i Leipzig. Strax efter tillträdet var det dags att komponera långfredagens passionsmusik. Statsrådet hade klart och tydligt deklararerat för Bach när han tillträdde tjänsten att han skulle ”producera sådana kompositioner som inte är av teatralisk natur”. Vad Bach presenterade för lyssnarna i Nicolaikirche långfredagen 1724 var i allra hösta grad ett musikaliskt drama; Passio Secundum Johannem eller mer känd som Johannespassionen. Med passionberättelsen ur Johannesevangeliet som grund får vi följa scenerna från arresteringen av Jesus fram till korsfästelsen och begravningen av Jesus. Bibeltexterna kommenteras av solistiska arior med fria poetiska texter samt av körkoraler. Följ med i den gripande passionsberättelsen i Bachs fantastiska musikdramatisering!
Tisdag 15 april kl 16.00
Bo Setterlind: Via dolorosa. Recitation och improvisation. Karin Huddénius – recitation, Jan H Börjesson – orgel
Passionshistorien har gestaltats på oerhört många sätt genom tiderna, från medeltidens passionsspel till nutida tolkningar av Jesu lidandes historia i bild, text och ton. Från den katolska kyrkan hämtar vi de 14 korsstationerna längs Jesu väg med korset – Vi dolorosa, Smärtans väg. Flera diktare har spunnit vidare på tematiken, bland annat den franske poeten Paul Claudel med sin diktsvit Korsets väg. I Sverige, ja till och med i vår egen stad, har vi poeten Bo Setterlind som med både dramatik och varsam hand skildrar de olika personerna och händelserna utmed smärtans väg i sin korsvandring Via dolorosa. Med sitt mustiga och nakna språk flyttas vi rakt in i en annan stad med både nutid och dåtid. ”Jerusalem är sig likt. Det ekar av röster och steg på de stenlagda gatorna kring pretoriet. Hör hur de ropar: Det finns bara vi! Det finns ingen Gud! Det finns bara vi!” Dikterna speglas med hjälp av orgelns stora resurser att skapa stämningar och ljudlandskap i en serie improvisationer.
Lördag 26 april kl 16.00
Evensong. Kör från Cork, Irland
Responses: Humphrey Clucas
Canticles: Stanford in A
Anthem: Ye choirs of new Jerusalem - Charles Villiers Stanford
Evensongen har i denna form firats i den anglikanska kyrkogemenskapen sedan 1500-talet och reformationen. Den är till sin form en sammanslagning av Vespern och Completoriet – dagens två sista böner i den klassiska tidegärden. Stommen är psaltaren och de stora nytestamentliga lovsångerna, Marias lovsång (Magnificat) och Nunc dimittis (Symeons lovsång). Med Maria lovsjunger vi den Herre som ”gjort mäktiga ting” med sitt folk och med Symeon kan vi avsluta dagen efter att ”ha sett din frälsning” – Jesus Kristus. Den liturgiska stommen utgörs av kören som här representerar församlingen och för fram dess bön och lovsång. Det handlar alltså om ett i högsta grad aktivt och delaktigt lyssnande. I psalmer och texter deltar hela församlingen och genom betraktelsen och dagens Anthem (körsång) får vi blicka djupare in i söndagens firningsämne. Evensongen är en gudstjänst präglad av stillhet och meditation för den stressade nutidsmänniskan.
Lördag 3 maj kl 16.00
Konsert. Klavs Liepins & Noora Karhuluoma
Koral
“Vater unser im Himmelreich”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Vater unser im Himmelreich BWV 636
Vater unser im Himmelreich BWV 683
Peter Cornelius (1824-1874)
Vater unser Op. 2
Max Reger (1873-1916)
Koralförspel
“Vater unser im Himmelreich” Op. 67
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Abendstern Op. 98 No. 1
Geistlicher Dialog Op. 98 No. 2
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata No. 6
Albert Hay Malotte (1895-1964)
The Lord´s Prayer
Noora Karhuluoma, diplomsångerska, har gjort TV- och radioinspelningar för SVT och Sveriges Radio och regelbundet uruppför musik av svenska och danska kompositörer. Hon har mottagit bidrag från Kulturrådet, Kulturfonden för Sverige och Finland, KMA och Kulturministeriet/Slots- og Kulturstyrelsen i Danmark.
Klāvs Liepiņš avslutade sina studier i orgel och piano (Master of Arts) vid Kunst Wien med beröm. 2013–2015 var han kyrkomusiker vid St. Peters & Pauls kyrka i Dornbach, Wien, och 2015–2022 vid den katolska församlingen i Floridsdorf. I dag arbetar han som organist i Torshälla församling.
Lördag 10 maj kl 11.00
Lördagsorgel. Jan H Börjesson
Charles Marie Widor (1844-1937) Symphonie Romane op 73
Moderato
Choral
Cantilène
Final
Symphonie romane av Widor bygger på den gregorianska sången Haec dies quam fecit Dominus – Detta är den dag som Herren har gjort. Alla de fyra satserna genomsyras av fragment av det gregorianska temat och verket hålls på så sätt samman med sitt gemensamma tematiska material. Symfonin komponerades 1899 för orgeln i den romanska basilikan Saint-Sernin i Toulouse, byggd av den store orgelbyggaren Aristide Cavaillé-Coll. Namnet Romane syftar alltså på kyrkans byggnadsstil. Detta mästerverk bland orglar står kvar som ett välbevarat monument. På samma sätt står Symphonie Romane som ett monument över Widors skaparkraft, fyllt av påskens glädje och livskraft.
Lördag 17 maj kl 16.00
Evensong. Domkyrkokören under ledning av Jonas Lind
Introitus: Ärans konung - Per Harling
Växelsångsböner: Jan H Börjesson
Psaltaren 98:1-8 Joseph Barnby
Magnificat Steve Dobrogosz
Nunc Dimittis Charles Villiers Stanford
Anthem: The Ground - Ola Geijlo
Evensongen har i denna form firats i den anglikanska kyrkogemenskapen sedan 1500-talet och reformationen. Den är till sin form en sammanslagning av Vespern och Completoriet – dagens två sista böner i den klassiska tidegärden. Stommen är psaltaren och de stora nytestamentliga lovsångerna, Marias lovsång (Magnificat) och Nunc dimittis (Symeons lovsång). Med Maria lovsjunger vi den Herre som ”gjort mäktiga ting” med sitt folk och med Symeon kan vi avsluta dagen efter att ”ha sett din frälsning” – Jesus Kristus. Den liturgiska stommen utgörs av kören som här representerar församlingen och för fram dess bön och lovsång. Det handlar alltså om ett i högsta grad aktivt och delaktigt lyssnande. I psalmer och texter deltar hela församlingen och genom betraktelsen och dagens Anthem (körsång) får vi blicka djupare in i söndagens firningsämne. Evensongen är en gudstjänst präglad av stillhet och meditation för den stressade nutidsmänniskan.
Lördag 24 maj kl 11.00
Lördagsorgel. Jonas Lind
Otto Olsson Suite för orgelharmonium
Preludium
Sarabande
Trio
Adagio
Marsch
César Franck
Prelude, fuga och variation
Nicolas Jacques Lemmens
Fanfare, Cantabile och Finale
Jonas Lind har studerat vid Oskarshamns folkhögskola och därefter innehaft kantorstjänster i Mönsterås, Eskilstuna och Torshälla. Han har också fungerat som musikaliskt ansvarig för flera musikaluppsättningar på Eskilstuna teater. Vidare studier till organist vid Marie Cederschiöld högskola. Han är sedan 2020 organist i domkyrkan och körledare för Domkyrkokören och ungdomskören.
Lördag 31 maj kl 16.00
Konsert. Strängnäs oratoriekör under ledning av Jan H Börjesson
Ur repertoaren:
Gunnar Wennerberg
ur Davids psalmer
Ture Rangström
Sörmlandsidyller
Svensk körlyrik
Det håller på att bli en tradition för Strängnäs Oratoriekör att avsluta vårterminen med en festlig sommarkonsert tillsammans med någon solist. Denna gång får vi lyssna till Daniel Viklund från Strängnäs som tillsammans med kören sjunger några av Gunnar Wennerbergs Davids psalmer samt några svenska romanser. För oratoriekören, som så gott som uteslutande ägnar sig åt sakral repertoar, är denna konsert en möjlighet att titta närmare på den profana repertoaren. I denna konsert får vi lyssna till ett knippe svenska körsånger ur den rika repertoaren av Peterson-Berger, Alfvén och Rangström. I en känd manskörssång fångas den nordiska sommaren mycket träffande med orden: ”Ack är all fröjd som mänskor känna blott en salig smärta?”