Pressmeddelande om sommarutställningen

Nyhet

På söndag 18 juni 13.00 är det vernissage och då deltar några av de medverkande konstnärerna. Domkyrkopedagogen Carina Öjermo berättar om utställningen och domprosten Christofer Lundgren inviger.

Strängnäs domkyrkas sommarutställning 2023 anknyter till 500-årsresan, där Strängnäs kommun inbjuder till upplevelser i samverkan med olika lokala aktörer.

Avstampet tas i att det 2023 är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung vid riksmötet i Strängnäs 1523. Aktiviteterna inom 500-årsresan präglas av ett antal perspektiv – demokrati, folkhälsa, historia, kultur, makt och mänskliga rättigheter.

Utställningens titel - Rum för resande - är inspirerad av det rum där den genomförs: Strängnäs domkyrka. Under livets resa, som kan vara strapatsrik eller stilla lunk, leda genom toppar och dalar, vara väl utstakad eller fylld av överraskningar, finns kyrkan där som en rastplats.

I sommarutställningen deltar konstnärer verksamma i Strängnäs kommun eller med anknytning till kommunen. Konstverken är i många olika tekniker. De sjutton konstnärerna har också med poesi eller prosa själva kommenterat sina verk.

Utställningen visas i domkyrkans södra vapenhus hela sommaren, 18 juni - 31 augusti, varje dag 10.00-18.00.

Utställningen är producerad av domkyrkopedagog Carina Öjermo 0152-245 14 carina.ojermo@svenskakyrkan.se

Om utställningen på församlingens webbplats. Här finns namn på de medverkande konstnärerna, deras verk och vilka tekniker de arbetat i.

Presskontakt: Martin Garlöv 0761-476 419 martin.garlov@svenskakyrkan.se

Sommarutställningen - Rum för resande

Rum för resande: Konstnärer bjuds in att ställa ut i domkyrkan

2023 blir ett jubileumsår i Strängnäs. Till sommarutställningen Rum för resande bjuder församlingen in konstnärer verksamma i Strängnäs kommun eller med  anknytning till kommunen. Bidrag i många olika konstnärliga tekniker.