Foto: Martin Garlöv

Sommarutställningen - Rum för resande

Nyhet Publicerad Ändrad

Strängnäs domkyrkas sommarutställning 2023 anknyter till 500-årsresan, där Strängnäs kommun inbjuder till upplevelser i samverkan med olika lokala aktörer.

Avstampet tas i att det 2023 är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung vid riksmötet i Strängnäs 1523.

Aktiviteterna inom 500-årsresan präglas av ett antal perspektiv – demokrati, folkhälsa, historia, kultur, makt och mänskliga rättigheter.

Utställningens titel är inspirerad av det rum där den genomförs - domkyrkan. Under livets resa, som kan vara strapatsrik eller stilla lunk, leda genom toppar och dalar, vara väl utstakad eller fylld av överraskningar, finns kyrkan där som en rastplats.

Foto: Eva-Marie Wadman

I sommarutställningen deltar konstnärer verksamma i Strängnäs kommun eller med anknytning till kommunen.

Konstverken är i många olika tekniker. De sjutton konstnärerna har också med poesi eller prosa själva kommenterat sina verk.

Sommarutställningen är ett av församlingens flera bidrag till jubileumsåret 500-årsresan i Strängnäs. Den visas i södra vapenhuset hela sommaren.

Vernissage den 18 juni kl 13.00

Strängnäs domkyrka 18 juni - 31 augusti, varje dag 10.00-18.00

Utställningsbroschyr

Se utställningsbroschyren här. Med de medverkande konstnärerna och deras verk. Går att spara och skriva ut. Utställningsbroschyren finns också att hämta i Strängnäs domkyrka. >>>

Utställningar

I domkyrkan visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt till livet och tron.
I domkyrkan visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt livet och tron.

Ofta finns ett samspel mellan samtidskonsten som ställs ut och den redan befintliga konsten i kyrkorummet. Också barnens konstuttryck finns återkommande i domkyrkan, till exempel genom 6-åringarnas årliga julkrubbeutställning.

Utställningar

I Strängnäs domkyrka visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt till livet och tron.

Konserter

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö har ett rikt musikliv med körsångare och musiker. Flera gånger om året gästas domkyrkan av körer, solister och musiker. Domkyrkans stora orgel är ett uppskattat instrument för organister på besök.