Förskola och skola

Pedagogiska vandringar i Strängnäs domkyrka för barn i förskola och skola.

Förskolan, 5-åringar

Jul i domkyrkan

Med hjälp av domkyrkans Bibliska figurer får barnen på ett enkelt sätt möta julens budskap. Tillsammans med Maria vandrar vi till Betlehem. Vi upptäcker julens stjärna och får med herdarna se barnet i stallet.

Påsk i domkyrkan

Med hjälp av domkyrkans Bibliska figurer berättas på ett enkelt sätt varför vi firar påsk. Barnen viftar med palmblad när Jesus rider in i Jerusalem och följer sedan med till korset och den tomma graven.

Förskoleklassen

Vi bygger en julkrubba

Barnen kommer för att höra julberättelsen och klassen får bygga sin egen julkrubba. Alla krubbor visas sedan upp vid en vernissage i Domkyrkan. Efter utställningen får klasserna tillbaka sin krubba.

Första skolåret

Alla barn har nog sett Strängnäs domkyrka, men vad händer egentligen i kyrkan? Det tar vi reda på genom att uppleva och titta på olika platser och föremål i kyrkan. Vi kollar även på domkyrkans stora instrument – orgeln och tar reda på hur det blir musik och hur orgeln låter. Programmet avslutas med att alla få ligga på filtar och lyssna på orgelmusik.

Andra skolåret

Påskvandring

Under en dramatiserad vandring i domkyrkan får barnen möta Jesus och lärjungarna, följa med till Getsemane, stå vid korset på Golgata och tillsammans med kvinnorna se den tomma graven.
Ideella och personal gestaltar de olika personerna.

Tredje skolåret

Att vara djäkne

Eleverna får testa på att vara skolelev i Strängnäs för några hundra år sedan. Tillsammans med biskop Rogge utforskar vi domkyrkan och djäknarnas uppgifter i kyrkan. Med Skolmäster går vi till Roggeborgen för att lära oss om skrivkonstens och boktryckarkonstens historia samt skriva med en gåsfjäder.

Programmet är ett samarbete mellan Kungliga biblioteket och domkyrkoförsamlingen.

Fjärde skolåret

Möte med Medeltiden

Drygt 700 år har gått sedan de äldsta delarna av Strängnäs domkyrka togs i bruk. Inom dess murar har mycket av Strängnäs historia utspelats. Vi förfytta oss till medeltiden och eleverna får prova på klosterlivet. Sångmästaren lär ut en latinskt sång, vi möter byggmästaren, handelsresanden, en fattig tiggare och hittar till sist S:t Eskils skrin. Eleverna får även jobba som hantverkare och smaka på medeltida mat.

Femte skolåret

Allhelgonavandring

Hur gör man när någon dör? Hur går en begravning till? Vad händer efter döden? På olika platser i kyrkorummet får eleverna uppleva hur en begravning kan gå till, vad man gör på en kyrkogård och fundera kring döden och vad som händer sedan. Vi kommer även möta martyren Maximilian Kolbe som gav sitt liv för en medfånge. Eleverna kommer också få en inblick i traditionerna kring de olika dagarna i allhelgonatiden.

Anpassad skola

Vi erbjuder individuella program enligt överenskommelse för anpassad skola.

Domkyrkan som klassrum

-en resurs i gymnasiearbetet