Foto: Magnus Aronson

Romersk-katolsk mässa i Strängnäs

Den romersk-katolska församlingen i Eskilstuna firar varannan vecka mässa i Strängnäs domkyrka.

Den här mässan är ett uttryck för den ekumeniska vilja som finns mellan församlingarna i stiftet och i Strängnäs, och ger möjlighet för dem som tillhör den romersk-katolska församlingen att med sin egen ordning fira mässan här.

Mässan är öppen för alla, även om nattvarden bara tas emot av medlemmar i romersk-katolska kyrkan.

För mer information Kontakta Heliga Korsets katolska församling i Eskilstuna

Från konflikt till gemenskap

Lutheraner och katoliker kan idag glädjas över att förståelsen, samarbetet och respekten samfunden emellan har fördjupats. Boken Från konflikt till gemenskap är ett resultat av många års arbete och har getts ut av evangelisk-lutherska och romersk-katolska enhetskommissionen, som velat ta påven Johannes XXIII:s ord på allvar: ”Det som förenar oss är större än de som skiljer oss åt.”

Den här skriften uppmanar i fem ”ekumeniska imperativ” katoliker och lutheraner att  ”alltid utgå från ett perspektiv av enhet och inte av splittring, för att på så sätt stärka det vi har gemensamt, även om det är lättare att se till det som skiljer oss åt.”

Det var inför uppmärksammandet av att det 2017 var 500 år efter reformationen.

Läs och hämta hela boken Från Konflikt till gemenskap