Foto: Martin Garlöv

Sankt Eskil - apostel och martyr

Eskil var en engelsk munk på 1000-talet. Han begav sig från  Tuna - nuvarande Eskilstuna - till Strängnäs för att predika den kristna läran i samband med en stor blotfest som hölls där.

Hans budskap togs dock inte väl emot där, och han stenades till döds i Strängnäs. Legenden berättar också att när hans kropp bars tillbaka till Eskilstuna för att
begravas sprang en källa fram strax utanför Strängnäs, Sankt Eskils
källa.

Eskil är Sörmlands apostel och han avbildas ofta biskopsklädd och med tre stenar i handen. I helgonkalendern är 11 juni hans minnesdag. Den dagen ordnar Strängnäs domkyrkoförsamling en vandring från domkyrkan till Sankt Eriks källa, där en mässa firas.

Gå till Sankt Eskils källa på egen hand

Det finns en vandringsled från Strängnäs domkyrka till källan. Hämta en folder med karta här på webbplatsen.