Utställningar

I Strängnäs domkyrka visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt till livet och tron.

I domkyrkan visas konstutställningar som på olika sätt anknyter till frågor om livet och tron.

Ofta finns ett samspel mellan samtidskonsten som ställs ut och den redan befintliga konsten i kyrkorummet. Också barnens konstuttryck finns återkommande i domkyrkan, till exempel genom 6-åringarnas årliga julkrubbeutställning.

Aktuell utställning och kommande utställningar

16 juni - 31 augusti: Välkommen hem

I sommarens utställning i Strängnäs domkyrka säger vi ”välkommen hem” till alla besökare. Hemma – kan vara en fysisk plats där du bor, en plats som för en del är trygg och säker, men för andra innebär oro och fara. Hemma kan vara ett land eller en stad. Men känslan av att komma hem kan också finnas helt oberoende av platser, det kan handla om trygghet och social samhörighet.

Välkommen att möta några församlingsbor och deras hem och välkommen att dela dina tankar om vad som skapar ett hem för dig.

Välkommen hem – till Strängnäs domkyrka – helt enkelt!

Vernissage söndag 16 juni kl 16.00