Döpt till ett uppdrag - uppdraget

Under hösten 2024 erbjuder Strängnäs stiftsorganisation utbildningen Döpt till ett uppdrag – uppdraget. Det är en utbildning för dig som är ideell, över 18 år och vill fördjupa dig i ett särskilt uppdrag i församlingen.

Genom dopet har vi fått ett uppdrag att ge evangeliet vidare till andra i både ord och handling. Du som ideell är en viktig del i det uppdraget i varje församling. Det är genom att tillvarata varandras olika gåvor kyrkan blir mer hel.

Utbildningen är uppdelad på:

23/8 kl.16.00 - 25/8 kl.15.00, på stiftsgården Stjärnholm

Digitala träffar kl.18.00-20.30
27/8, 11/9, 23/9, 17/10 och 12/11

Avslutning 23/11, gemensam bussresa till Ideellt forums Idédag i Stockholm.

Ett av dessa spår kan du fördjupa dig i under hösten:

Gudstjänsten

Gudstjänsten är allas, men i våra församlingar behöver några särskilt rusta sig för att kunna leda den gemensamma gudstjänsten. Att stå framför en församling och leda gudstjänsten är både roligt och utmanande. Vi går igenom och lär oss mer om de böcker som används i församlingens gudstjänst: kyrkohandbokens ordning för gudstjänst som kan ledas av den som inte är präst, psalmboken, evangelieboken mm. Kyrkoåret, att välja psalmer och praktisk övning i att leda gudstjänst ingår också.

Undervisning

Att undervisa om den kristna tron är varje döpts uppdrag. Undervisning sker i alla åldrar på olika sätt. I det här spåret undersöker vi vilka faktorer som är viktiga i undervisningens upplägg. Vi låter Bibeln vara en röd tråd genom hela terminen. Vi fördjupar oss i Biskopsbrevet ”och lär dem”. Efter utbildningen ska du kunna leda verksamhet inriktad på lärande och undervisning av olika slag, som ansvarig eller tillsammans med andra.

Gemensamt för båda spåren: I din hemförsamling genomför du med stöd av en handledare några av kursens moment. I din anmälan skriver du in vem den personen är. Om du saknar kontakt i församlingen skriv det så hjälper vi dig med det.

Läs mer och anmäl dig här. Sista anmälningsdag: 19/6.

Barbro Holmberg premiärpredikade i kyrkan 66 år gammal

Hur kändes det att premiärpredika?

– Jag kände mig jättetrygg! Jag hade kyrkoherdens tilltro och fick fria händer, så jag kände mig inte nervös, bara förväntansfull och så fokuserad.
– Jag ledde hela kvällsgudstjänsten och fick godkänt av alla. Kyrkoherde Carin Zetterberg sa att jag får göra om det närsomhelst och det gör jag gärna.

Hade du tidigare tänkt att det var möjligt?

– Nej, hade du frågat mig för 10 år sedan så var jag inte engagerad i kyrkan. Det har smugit sig på med åren.
– Jag har haft underbara mentorer under åren och jag vill nämna prästerna Elise Lindkvist och Annica Sundkvist.

Hur kom du in på det här med att predika?

– Jag har deltagit i stiftets kurs ”Döpt till ett uppdrag”, hösten 22 och våren 23 med inriktning på gudstjänst. Det är en utbildning som hålls på Stiftsgården
Stjärnholm och på zoom. Sedan fick jag förfrågan om att hålla en gudstjänst.
– Jag har ju också varit i församlingen i tio år och kunnat betrakta och se hur andra gör. Jag har varit gudstjänstvärd samt kyrkvärd det senaste året och även
kyrkvisare, en slags vakt och guide i kyrkan, särskilt under somrarna, sedan 2014.

Hur kom du i kontakt med kyrkan?

– Vid en personlig livskris för tio år sedan sökte jag upp en diakon och det var hon som ledde in mig på den vägen. Före det hade jag bara gått sporadiskt i kyrkan efter konfirmationen.

Jag älskar samvaron i församlingen

Barbro Holmberg

Hur ser ditt liv ut för övrigt?

– Jag har många järn i elden både i församlingen och utanför.
– Vad gäller det kyrkliga så känner jag mig hemma i församlingen och i kyrkorummet. Jag känner varje vrå i kyrkan. Jag känner inte så hårda krav på mig. Man måste få göra små fel ibland, då ser man hur axlarna sjunker ner på besökarna.
– På fritiden tycker jag om att promenera och motionssimma. Jag skriver i församlingsbladet ibland och i lokal press.

Vad vill du ge till de många olika grupper du möter i kyrkan?

– Jag älskar samvaron i församlingen! Jag är intresserad av människor och på sommaren när jag är kyrkvisare i Mariefreds kyrka möter jag många människor
i olika åldrar. När de kommer till kyrkan så ger jag dem en liten historielektion om kyrkan på cirka tio minuter, vilket är väldigt uppskattat. Vad gäller barnen så ömmar jag mycket för dem och hyssjar aldrig ner någon: De ska få vara barn och jag låter dem testa akustiken i kyrkan.

Inger Persson