En barnhand håller en glaskula som föreställer en jordglob.

Internationellt

Evangeliernas berättelser om Jesu liv och verksamhet är ett viktigt skäl för att Svenska kyrkans arbete inte stannar vid Sveriges gränser. I den världsvida kyrkan delar människor tro och erfarenheter i solidaritet och gemenskap.

Nyhetsbrevet Cum Pane

Cum Pane är ett nyhetsbrev från Strängnäs stift med fokus på vänrelationer och det internationella arbetet. Cum Pane betyder "med bröd" och symboliserar att vi har del i den gemensamma brödsbrytelsen i den världsvida kyrkan.

Nyhetsbrevet utkommer två gånger per år, anmäl dig via länken nedan för att prenumerera.

Prenumerera på nyhetsbrevet Cum Pane

Häng med till Göra skillnad i Uppsala

12-13 oktober 2024

Göra skillnad är en mötesplats för dig som redan är engagerad i Act Svenska kyrkan – eller just har fått upp ögonen för internationell fred och rättvisa. Delta i workshoppar, ta del av tankeväckande föredrag och upplev musik och gudtjänstfirande tillsammans med andra som brinner för samma sak!
Varmt välkommen att anmäla dig själv och att tipsa fler i din församling. Göra skillnad 2024 är öppet både för ideella, förtroendevalda och anställda. Sista anmälningsdag är 31 augusti.

Sök resebidrag till Göra skillnad

Internationella rådet i Strängnäs stift erbjuder dig eller din församling resebidrag.

Vi vill sprida och tillgängliggöra ”Göra skillnad” som det fantastiska inspirations- och bildningstillfälle det är, och möjliggöra så att fler från Strängnäs stift kan komma med!

Resebidraget kan sökas av de som är engagerade i det internationella arbetet i församling och det går bra att söka som enskild eller grupp från församling. Ni kanske åker tåg/buss/bil, ordnar egen buss i församlingen eller kontraktet. Bidraget är 200 kr/person.

För ansökan om resebidrag gäller följande:

• Ta en bild/kopia på din anmälan till Göra skillnad-dagarna
  • Skriv namn, telefonnummer, mejladress och församling, alt 1
  • Sändande församling anger namn på samtliga, alt 2
  • Efter ansökans slutdatum skickas info om utbetalning

Skicka ansökan om resebidrag till internationella rådets kassör senast 2/9: evakristina.bankestad@svenskakyrkan.se

Göra skillnad 2024

Den 12–13 oktober 2024 fylls Uppsala Konsert & Kongress med härliga möten, inspirerande samtal och hoppfulla berättelser under Göra skillnad 2024. Boka datumen i din kalender redan nu!

Program Göra skillnad

Välkommen till två dagar fyllda med härliga möten, inspirerande samtal och gemenskap! Här kan du läsa programmet för när vi möts den 12–13 oktober på Uppsala Konsert & Kongress.

Act Svenska kyrkan

Kyrkan är världsvid och närvarande både globalt och lokalt. Genom Act Svenska kyrkan arbete arbetar vi för snabb katastrofhjälp, långsiktig och hållbar utveckling, påverkansarbete och kamp för mänskliga rättigheter.

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan finns på drygt 40 platser i cirka 25 länder runt om i världen. Vårt uppdrag är att finnas till för utlandssvenskar, turister, studenter och sjöfolk. Svenska kyrkan har följt svenska sjömän och resenärer ut i världen i över 400 år.

Vänstift och vänförsamlingar

Strängnäs stift har för tillfället fem vänstift: Tunsberg i Norge, Tammerfors i Finland, Truro i Cornwall, Storbritannien, Den evangelisk-lutherska kyrkan i Jordanien och det heliga landet (ELCJHL) samt Bukoba i Tanzania