Foto: Magnus Aronson

Fullsatt domkyrka vid högtidssammankomst

Nyhet Publicerad Ändrad

Högtidligt och fint i Strängnäs domkyrka på nationaldagen när man uppmärksammade att det är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung i Strängnäs. Högtidssammankomsten bjöd på kungabesök och nyskriven musik.

De 430 biljetterna till högtiden i domkyrkan tog slut på 14 minuter, och det var en fullsatt domkyrka som mottog bland annat kungaparet, talmannen, statsministern och landshövningen.

Efter ett välkomnande av domprost Christofer Lundgren uruppfördes högtidskantaten ”Frihet”, skriven av Olle Lindberg, med text hämtad bland annat ur biskop Thomas medeltida Frihetsvisa. Kantaten framfördes av domkyrkans Oratoriekör under ledning av Torvald Johansson, brassensemblen Linnékvartetten, slagverkare Lars Östlund och Maria Säfsten vid orgeln.

Biskop Johan Dalman höll högtidstalet, professor Dick Harrison berättade om situationen kring 1523 års kungaval, landshövding Beatrice Ask läste ur psaltaren 100 varefter diakon Marie Rydén Davoust ledde församlingen i bön.

Högtidssammankomsten arrangerades av Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö tillsammans med Katedralens vänner och Gustav Vasaföreningen.