Lyssna

Nyhet / Publicerad 13 september 2024 / Ändrad 24 september 2024

Traktorerna tar plats i församlingslivet

I slutet på september ordnas en träff för församlingsmedarbetare som jobbar med motorburen ungdom. Kom och få inspiration och ge tips på hur arbetet blir bättre förankrat i församlingslivet. Träffen samlar medarbetare från både Västerås och Strängnäs stift.

Församlingspedagogerna Anna Karlsson, Kumla pastorat, och Mikaela Lundin, Arbogabygdens församling, har båda jobbat med motorburen ungdom i flera år. De ordnar träffar för framför allt EPA-förare, eller traktorförare som de också kallas.

- Vi har haft workshops och studiebesök där vi har inspirerat andra, berättar Anna Karlsson. Vi tyckte det vore smidigt om vi som hållit på med detta ett tag samlade alla som jobbar, för att komma vidare.
Träffen ska inspirera och stötta församlingar som precis kommit i gång med verksamheten, men även ta upp frågor om vad som händer efter den initiala fasen.
- Vi vill förmedla att arbetet handlar om mer än bilar. Det är en chans att möta ungdomarna och skapa meningsfulla aktiviteter och att vara en vuxen i deras värld, säger Mikaela Lundin.
En förhoppning är att traktorarbetet ska bli en del av hela konfirmandarbetet.
- Hos oss finns traktorarbetet med i konfirmandhandlingsplanen. Träffarna utformas därefter, säger Anna Karlsson.

En kritik mot traktorarbetet är att bilarna släpper ut många föroreningar. Mikaela Lundin menar att utsläppen minskar tack vare deras verksamhet.
- Det blir ofta diskussioner om hur det här arbetet går ihop med vårt miljöarbete. Vi klimatkompenserar. Och dessutom står bilarna stilla mer när de är på våra träffar än om vi inte har aktivitet. Att få en chans att möta de här ungdomarna väger tyngre och vi diskuterar miljöfrågor med ungdomarna.

En annan fråga som församlingarna jobbar mycket med är synen på EPA-förare.
- Vi har skapat möte mellan a-traktorungdomarna och övriga samhället. Förhållandet dem emellan var inte så bra tidigare. Men nu har relationerna förbättrats avsevärt.
Såväl socialtjänst som polis har medverkat på träffar i Kumla och Arboga. Även kommunen är involverad.
- Kommunen var lite försiktig i början, men när de såg att verksamheten var positiv har de blivit mer aktiva, säger Anna Karlsson. En fritidsledare är med på våra planeringsmöten och två är med på själva eventen. Men vi står för alla tillstånd, sponsorkontakter och bidrar med mer personal.
I Arboga var kommunen med från start.
- Vårt projekt startade på initiativ av Trygghetsrådet som tog kontakt med fritidsgården. De ville samarbeta med oss. Men efter en inledande träff har vi kört själva eftersom kommunen inte har personalresurser. De går in med pengar vid vissa tillfällen, säger Mikaela Lundin.

Idag är det många tjejer som kör traktor själva. Men fortfarande är det vanligt att killarna kör och tjejerna åker med. Det förekommer att killar kräver gentjänster av sexuell natur för att en tjej ska få åka.
Normer och värderingar är något både Mikaela Lundin och Anna Karlsson har jobbat med på sina träffar.
- Vi pratar mycket om sånt med våra ungdomar. En del dekaler och musik är stötande. Men även något som är provocerande kan vara en ingång till ett samtal. Utan att döma dem kan vi prata om många olika saker. Pekpinnar fungerar inte. Men om vi lyckas skapa relation så fungerar det, säger Mikaela Lundin.
Anna Karlsson drar en parallell till Gamla testamentet.
- I GT förekommer det texter om horor och sånt, men vi förkastar inte hela Bibeln för det. Ungdomarna kommer alltid att testa gränser. Men de respekterar våra regler. Vi har möten för alla åldrar, där det inte får förekomma alkohol och annat som barn inte ska utsättas för. På vår senaste träff kom äldre ungdomar med bilar, de ville hälsa på och de var glada. Det är de relationerna man vill komma åt.

I arbetet är de måna om att Svenska kyrkan ska vara synlig för de som kommer.
- På våra event har vi alltid med ett stort kors, med foton på. Det finns batteriljus som man kan tända och det är alltid några som kommer fram och tänder ljus. Det är omöjligt att missa att vi är kyrka, säger Anna Karlsson.

Hanna Wallsten

Vad: Nätverksträff för församlingar som jobbar med bilburen ungdom
När: 26 september
Var: Finnåker
Delta: Anmälan senast 18 september till Marie Westling, Strängnäs stift eller Pontus Jyrell, Västerås stift.