En konfirmand har ett halsband med ett kors runt halsen.

Konfirmandverksamhet

Konfirmationen handlar om att bekräfta sitt dop. En tid där vi lär känna både oss själva och vem Gud är. Vi ställer frågor om liv, död, Gud, kärlek, förlåtelse och evighet. Vi leker, pysslar och sjunger.

Konfirmationstiden är en viktig tid för oss. Vi lämnar barndomen och blir unga vuxna. Vi har alla existentiella frågor och behov som vi behöver prata om och få utforska. Konfirmationstiden är en tid för att utforska och upptäcka, lära sig om kristen tro och om livet efter uppdraget från Jesus som sade:

”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:

döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn

och lär dem att hålla alla de bud jag gett er.

Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” (Matt 28:18–20)

Vi i Strömstad pastorat erbjuder konfirmationsläsning läsårsvis i två olika grupper, Måndagsgruppen och Onsdagsgruppen. Båda grupperna ses mellan klockan 16.00–18.00.

Under året åker vi också på två läger till Berghems lägergård i Svarteborg.  Att åka på läger handlar om att få lära känna varandra bättre och bilda en bra grupp. Samtidigt får vi extra tid för lekar, pyssel och kreativitet.
Lägren är obligatoriska, men lägerövernattningarna är inte obligatoriska.

Efter måndagsgruppen finns möjlighet att fortsätta umgås och hänga på Ungdomsgården fram till kl. 20.00
Du som tillhör Onsdagsgruppen är också så klart välkommen!
Klicka här för att läsa mer om Ungdomsgården.

Johan Törnblom

Pastorsadjunkt (Präst), Konfirmandansvarig, Svenska kyrkan Strömstads pastorat

Unga ledare i Strömstad

En fantastisk möjlighet att efter sin konfirmationstid få fortsätta att växa och hjälpa människor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.