Brågarps kyrka invändigt med kamin vid norrväggen, predikstolen vid söderväggen, stor altaruppsats och bänkar i mörkt trä.

Brågarps kyrka genom tiderna

Församlingens kyrkor presenterades i en artikelserie i församlingsbladet Kyrkfönstret.

Brågarps kyrka är en av de äldsta i Skåne och också en av de minsta. Den byggdes på 1100-talet och då hade kyrkorummet plant trätak. Valven slogs på 1400-talet. Kyrkan var ursprungligen romansk och har genomgått flera renoveringar och ombyggnader sedan 1800-talet.

Under medeltiden har kyrkan invändigt haft vitkalkade gråstensväggar. Genom århundradena har det byggts upp ett decimetertjockt putslager på dem för att släta ut ojämnheter. Så sent som 1840 finns beskrivet halvrunda nischer i väggarna på vardera sidan om triumfbågen, men av dessa finns inget spår idag. Under 1800-talet murades valven om och väggarna målades invändigt i s.k. kvaderimitation, för att efterlikna sandstensblock. Absiden (den halvrunda väggen längst fram i koret) var då blåmålad.

Tidigare fanns portaler åt både norr och söder som, liksom de ursprungliga fönstren, var omfattade av kritsten. På portalerna har det funnits bårdmålningar i rött och gult och vid den södra fanns ett vapenhus. Det revs 1844, portalerna ersattes av fönster och kyrkan fick en ny dörr åt väster. Tornet byggdes 1854 och blev då den nya ingången. Tornets bas upptar ungefär en tredjedel av hela kyrkans yta. Innan kyrkans torn byggdes fanns en klockstapel på kyrkogården. Förmodligen blev klockan förflyttad till kyrkans västra gavel under 1600-talet och sattes 1854 på plats i det nya tornet tillsammans med en ny, större klocka.

På 1870-talet ersattes de tidigare romanska fönstren i långhuset med stora spetsbågiga fönster. Predikstolen är ursprungligen från 1673, men byggdes om 1878 efter ritningar av arkitekt Salomon Sörensen. Då byttes målade bilder av evengelisterna mot snidade änglar, men djävulsmaskerna, kolonnerna, de utsirade ornamenten och bården är original.
På 1880-talet tillfördes en altarring och 1893 ersattes de tidigare stolarna med mörkbruna bänkar. (se bilden överst på sidan)

Altargången i Brågarp kantad av bänkar i ek och en gråblå altarring i koret.
Brågarps kyrka med bänkarna från 1974 och altarringen i koret. Bilden är tagen före renoveringen 2014. Foto: Tina Linde

Nästa stora renovering, år 1950, utfördes enligt ritningar av domkyrkoarkitekt Eiler Græbe. Predikstolen flyttades från den södra sidan till den norra och den stora värmekaminen som fanns på norrsidan togs bort. Dopfunten av sandsten från 1200-talet flyttades tillbaka in i kyrkan och fick predikstolens tidigare plats. Väggarna målades vita, och bänkarna grå, elektrisk belysning och värme installerades och ett nytt kalkstensgolv lades. Då byggdes även sakristian och en dörr som tidigare fanns under korfönstret murades igen. Ett romanskt fönster från kyrkans grundläggning öppnades istället och fick en glasmålning av Martin Emond med motivet ”Jesu bön i Getsemane örtagård”. Altaruppsatsen från 1600-talet ersattes av ett nytt altare i täljsten. Invid dopfunten sattes madonnabilden från 1400-talet, som förvarats en tid på Historiska muséet. Det ursprungliga triumfkrucifixet var också från 1400-talet, men i så dåligt skick att det inte fick lämna muséet. Istället fick kyrkan en kopia i utbyte mot Brågarpsplankan*.

1974 gjordes ytterligare en renovering efter ritningar av arkitekt Lennart Strömbeck i samarbete med Eiler Græbe. Elvärmeslingor lades in i långhusets golv och nya bänkar i ek sattes in. I samband med denna renovering gjordes en arkeologisk undersökning och golvet i vapenhuset samt långhuset grävdes ut. Där hittades gravar från 1200-talet, även barngravar, och stolphål från vad som tros ha varit en tidigare stavkyrka.

2014 byttes kyrkans värme- och elsystem. I samband med den renoveringen förbättrades tillgängligheten och flexibiliteten genom att kyrkbänkarna från 1974 återigen ersattes med stolar och trappsteg i golvet jämnades ut. Ett nytt flyttbart altare tillverkades i trä, med mönstring som ska leda tankarna mot soluppgången och ljuset. Väggarna putsades om och orgelläktaren, som skymde de bakersta fönstren, togs bort. Brågarps kyrka har fått ny orgel 1845, 1920, 1968 och 2014. Tidigare orglar har stått på en läktare över ingången. Nuvarande orgel är byggd av Tomaž Močnik i Slovenien och följer sydtysk 1700-talsstil.

Kyrkan är öppen varje dag kl 8–18. Kom gärna in och titta!

Text: Tina Linde

*Brågarpsplankan

1941 hittades på kyrkans vind en snidad ekplanka med ornamentik som har likheter med runslingor. Brågarpsplankan analyserades senast 2015 och kunde då dateras till år 970. Den förvaras på Historiska museet i Lund, men en gipsavgjutning kan besökaren studera intill kyrkans predikstol. Brågarpsplankan härstammar möjligen från en stavkyrka som föregått den nuvarande kyrkan.

Här presenteras också Brågarps kyrka

Brågarps kyrka genom sommargrönskan 2014

Brågarps kyrka

Inne i tätorten Staffanstorp finns den mest populära dopkyrkan. Här firas gudstjänst varje söndag. Inte bara närheten gör kyrkan så välbesökt av församlingsborna, utan också den varma och ombonade atmosfären i kyrkorummet. Kyrkan har flexibel möblering med c:a 60 kopplade stolar. Öppet varje dag kl 8-18.