Foto: Pär-Martin Hedberg, HioPhoto

Nevishögs kyrka genom tiderna

Församlingens kyrkor presenterades i en artikelserie i församlingsbladet Kyrkfönstret.

Nevishögs kyrka har förmodligen romanskt ursprung. Långhuset är den äldsta delen och byggdes på 1200-talet, men valven slogs under senare medeltiden. Långhuset är byggt av så kallad “Hallasten”, det vill säga kluven natursten, som troligen brutits i Hardeberga stenbrott.

Dopfunten, huggen i sandsten är äldst av kyrkans inventarier och från romansk tid.

Tornet uppfördes på 1400-talet och byggdes av tegel. Det står sannolikt i sitt ursprungliga skick. I tornet finns två klockor, gjutna år 1753 respektive 1800.

Altaruppsatsen härrör från slutet av 1500-talet. Den är av så kallad additionstyp och innehåller sex tavlor, tre i rektangulära fält och tre i bågformiga fält. De har ursprungligen endast haft text. På 1700-talet försågs de med bilder, så som de nu är bevarade. De framställer bebådelsen, nattvardens instiftande, Getsemane, korsfästelsen, uppståndelsen och himmelsfärden. Tavlorna har en tid varit placerade på kyrkans väggar, men genom domkyrkoarkitekt Teodor Wåhlins försorg sammanfogades de på 1930-talet åter till ett altarverk så som det kan tänkas ha sett ut en gång.

Kyrkans predikstol är från 1600-talet. Det är en oregelbundet femsidig korg med spiralvridna kolonetter och kapitäli hörnen och däremellan marmoreringsmålade fält. Den är diskret smyckad med bevingade änglahuvuden.

Den norra korsarmen byggdes till 1845 och 1856 tillkom den södra. Samma år revs också det tidigare koret och ett nytt tresidigt kor uppfördes.

Vid en renovering på 1930-talet fick korfönstret en glasmålning, utförd av Hugo Gehlin, som är känd och uppskattad för verk i många skånska kyrkor. Korfönstret föreställer den välsignande Kristus.

Några kanske minns renoveringen 1993–1994, då kyrkan fick nya ytskick både in- och utvändigt och elektrisk belysning. Färgsättningen på bänkar, golv och väggar blev då ljusare än tidigare.

Kyrkans första orgel byggdes 1847 av Jöns Lundahl, Brågarp, ombyggd 1869 av Nils Åkesson. 1874 fick kyrkan en ny orgel med 9 stämmor byggd av Rasmus Nilsson, Malmö. A. Mårtenssons Orgelfabrik AB, Lund, har byggt orglar till kyrkan 1920, 1946 och 1988. 2021 gjordes en rengöring av orgeln, som var angripen av mögel, och i samband med detta även några justeringar av orgelns disposition och intonation av Orglarstvo Močnik, Slovenien. Orgeln har efter den senaste renoveringen fått en mer grundtonsbaserad, romantisk orgelklang som harmonierar väl med fasaden från 1874 års orgel. Den nuvarande orgeln har 22 stämmor fördelade på två manualer och pedal.

Kyrkan är öppen varje dag kl 8–18. Kom gärna in och titta!

Text: Tina Linde

Här presenteras också Nevishögs kyrka

Nevishögs kyrka

Församlingens enda korskyrka ligger i utkanten av Staffanstorp, i Nevishög. Den rymmer 200 gudstjänstdeltagare och kan, tack vare korsarmarna, upplevas både som rymlig och intim. Öppet varje dag kl 8-18.