Brända tygbitar av olika färg på marken i och framför rökrutan.
Foto: Tina Linde

Regnbågsmanifestation vandaliserad

Nyhet Publicerad

S:t Staffans församling visade deltagande i Pride-manifestationen för mångfald och allas lika värde genom att sätta upp ett regnbågsfärgat tyg och göra ett inlägg i sociala medier. Morgonen efter var regnbågstyget uppbränt. Det visar att manifestationerna och stödet till HBTQ+-personer fortfarande behövs!

Det tillhör den kristna tron att stå upp för utsatta grupper och kämpa för alla människors lika värde. S:t Staffans församling ville visa solidaritet med HBTQ+-rörelsen under ”Pride month”, som är i juni varje år och hängde upp ett regnbågsfärgat tyg på staketet vid församlingsgården.

Regnbågsfärgat tyg på båda sidor om församlingsgårdens ingång.
Regnbågsmanifestation vid församlingsgården Foto: Tina Linde

För att förklara och förtydliga manifestationen skrevs ett inlägg i sociala medier med texten: ”I församlingsgården visar vi gärna solidaritet med manifestationer för allas lika värde och hopp om en färgstark och mångfaldig värld utan hat och diskriminering. Juni är Pride month. En månad tillägnad HBTQ+-rörelsen. Regnbågsflaggan är skapad för att stå för mångfald, respekt och fred, för tolerans, öppenhet och synliggörande - värden som vi står bakom. Alla är vi olika - det är vackrast så! Var stolt och glad över den du är!”

Skärmbild från Facebookinlägget med bild på regnbågsmanifestationen.
Facebookinlägget om regnbågsmanifestationen. Foto: Tina Linde

På natten efter inlägget publicerades revs regnbågstyget ner och eldades upp i församlingsgårdens rökruta. Brandkåren släckte branden innan det blev några ytterligare materiella skador.

– Det här visar att Pride-manifestationer behövs! säger kyrkoherde Henric Nilson.

Händelsen är polisanmäld.

Öljett med en blå tygbit fäst i staketet med buntband.
Rester av regnbågstyget sitter kvar på staketet. Foto: Tina Linde
Brända tygbitar av olika färg på marken i och framför rökrutan.
Regnbågstyget brändes i rökrutan och släcktes av brandkåren. Foto: Tina Linde