En vit dopklänning med rosa rosett hänger på en metallgrind i kyrkan.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Dopklänningar för utlåning

Dop kräver inga särskilda kläder men det är vanligt att mindre barn kläs i en dopklänning. Det går bra att låna dopklänning av oss.

Dopklänningen är oftast vit vilket är glädjen och renhetens färg. Den är alldeles för lång för barnet som en symbol för att dopet är något att växa i - att barnet har mycket kvar att lära sig om Gud och tron under livet.

Som konfirmand får man hjälp med att upptäcka vad Gud har gett vid dopet. Den vita konfirmandkåpan är en symbol för dopklänningen, som man nu har vuxit i. Den som döps som ungdom eller vuxen döps oftast i en konfirmandkåpa.

De dopklänningar som finns till utlåning, finns i flera olika varianter. Vilken du väljer är en storleks- och smaksak. Rosetter och band finns i ett antal olika färger. Se bilder nedan.

Det kostar inget att låna dopklänning. Du hämtar och lämnar den på församlingsexpeditionen, Prästgårdsgatan 11. Församlingen tar sedan hand om tvätten.

Klänningen med genomgående brodyr är för de mindre barnen, storlek ca 68 (bröstvidd ca 42-45 cm, upp till ca 6 månader). Av den finns det två likadana.

Klänningen i naturfärgat linne är också för de mindre barnen, storlek ca 68 (bröstvidd ca 42-45 cm, upp till ca 6 månader).

Klänningen i gräddfärgat linne är för lite större barn, storlek 74/80 (bröstvidd 47 eller 49 cm, upp till ca 12 månader).

Den släta klänningen med volang är också för lite större barn, storlek 80-86 (bröstvidd 49 eller 51 cm, upp till ca 12 månader).

Rosetterna fäster du enkelt framtill på dopklänningen med en liten säkerhetsnål.

De smala banden (ca 1 cm breda) är främst tänkta att träs in kanalen i klänningslivet på någon av de två dopklänningarna med genomgående brodyr.