Nyhet / Ändrad 9 augusti 2023

Sundbybergs församling är miljödiplomerade

I samband med gudstjänsten den 4 juni 2023 överräckte Stockholms stifts representant miljödiplom för församlingens klimat- och hållbarhetsarbete.

Söndag 4 juni kl. 11 blev Svenska kyrkan i Sundbyberg miljödiplomerade i enlighet med Kyrkans miljödiplomering. Det betyder att vi nu har ett ledningssystem på plats för att fortsätta ett målmedvetet och strategiskt arbete för en hållbar utveckling. Arbetet har bara börjat!

Stockholms stifts motivering, via klimat- och hållbarhetssamordnare Elsa Levinson, lyder enligt följande:

Sundbyberg har med bravur klarat steg 1 miljödiplomering.

Vår biskop Andreas Holmberg brukar säga att arbeta med värderingsförändringar är ett av de viktigaste uppdragen som Svenska kyrkan har, när det kommer till klimatnödläget. Vi har en möjlighet att bidra till att få människor att ändra sitt sätt att tänka och finna motivation, kunskap och mod att göra det vi måste för att göra det vi måste för att motverka klimatkrisen. Att se hur Sundbybergs församling har valt att arbeta med värderingsförändringar är imponerande. Ni har precis blivit klara med er miljödiplomering, men ni är redan ett av de exempel som sprids inom kyrkan, då ni exempelvis har bön för klimatet under årets alla gudstjänster.

Jag vill även lyfta upp två ytterligare imponerande arbeten ni gjort. De båda finner man på er begravningsplats.

Era informationsskyltar är både informativa och inspirerande, de är dessutom väldigt vackra och jag tror det är bilder som vi alla kan bära med oss i minne.

Sen är det alla bon för våra djur som ni byggt. Det är väldigt fina hem för våra djur och det visar på en otrolig kärlek till vår skapelse, till alla dess varelser. En kärlek som sprider sig, en kärlek vi alla borde visa mer av.

Vi ser fram emot var ni härnäst kommer att göra och vi önskar er all lycka till på vägen!

Micke Åsman och Sanna Ottestig tog emot diplomet

Foto: Hanna Hedström Svenska kyrkan