Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet - därför är du välkommen till ditt konfa-äventyr!

I höst har du chansen att bli konfirmand!

Vad innebär det att vara konfirmand? Konfirmationen utgår från vem du är och blir vad du vill att den ska bli. Vad har du för frågor och funderingar om vem du är, vem Gud är och vad livet innebär? Vi som jobbar med konfirmander i Sunnersbergs församling är både präster, musiker och pedagoger och vi vill:

- sätta dina frågor och funderingar i fokus
- hjälpa dig att växa som person och medmänniska
- få dig att upptäcka vad gudstjänsten och kyrkan kan ha för betydelse i livet
- ge dig möjligheten att lära känna dig själv, andra, Gud och skapelsen.

Hur gör vi detta? Jo, vi träffas i grupp, fikar och hittar på olika aktiviteter, lär oss tillsammans och har roligt på samma gång! I konfirmandgruppen respekterar vi varandra för dem vi är och inga frågor eller svar är dumma.

Du har garanterat en plats i någon av Sunnersbergs församlings grupper.

Gemensamt läger på sportlovet
Under konfirmandåret 2024-2025 åker konfirmandgrupperna från Lidköpings kommun, på ett gemensamt konfirmandläger till Idre Fjäll sportlovet (vecka 7). Under lägret kommer det att ske vissa gemensamma aktiviteter, men man bor med den egna gruppen.
Det kommer även att erbjudas lägerfritt alternativ den veckan för de som inte har möjlighet att åka med.

Dessa tre grupper erbjuds hösten 2024 i Sunnersbergs församling

FUNKIS-KONFA
Den här gruppen vänder sig till ungdomar i anpassad grundskola och gymnasieskola. Funkis-konfa erbjuds vartannat år och hösten 2024 blir det en grupp som träffas i Sankt Sigfridskyrkan i Lidköping.
Start: september 2024
Kontakt: Per och Anita Olausson, 0739-88 02 39

KYRKANS GÅRD-LOCKÖRN
Gruppen träffas varannan onsdag (ojämna veckor) 16.00-18.00
samt några söndagar under året.
Start: onsdag 11 september
Konfirmationsgudstjänst: 17 maj 2025

OTTERSTADS FÖRSAMLINGSHEM
Gruppen träffas vid tre tillfällen under vårterminen. Övrig tid sker framför allt de två första veckorna på sommarlovet 2025. Gruppens tider anpassas efter kollektivtrafiken.
Start: 1 december 2024, 10.00 Otterstads kyrka
Konfirmationsgudstjänst: 28 juni 2025

Vi som jobbar med konfirmander i Sunnersbergs församling är både präster, musiker och pedagoger och vi heter Linnéa Smedman, Richard Burén, Carl-Magnus Malmesved och Sophia Sahrin Granevik

Mer info hittar du på www.konfirmera.nu
Här på Sunnersbergs församlings hemsida presenteras våra två grupper. På sajten konfirmera.nu finns fyra grupper till att välja mellan.

VAD ÄR KONFIRMATION?
Ordet konfirmation betyder bekräftelse - bekräftelse av ditt dop och dig som unik, värdefull och oändligt älskad av Gud. Du behöver inte vara döpt för att anmäla dig men för att bli konfirmerad måste du det. Om du inte är döpt kan du bli det under konfirmationstiden. Det kan ske i gruppen eller med familjen.
Det är gratis att vara med i konfirmandgrupperna och att konfirmeras. Allt material, läger med mera ingår, förutom egen kostnad för utrustning och liftkort under Idre-lägret.

ANMÄLAN
Anmälan via konfirmera.nu har stängt för hösten -24 men det kan fortfarande finnas platser kvar så kontakta gärna linnea.smedman@svenskakyrkan.se om du är intresserad.

Linnéa  Smedman

Linnéa Smedman