Pastoratets kyrkogårdar

Information om skötsel av återlämnade och återtagna gravar!

Enligt nya riktlinjer från SKAO (Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation)
kommer återtagna och återlämnade gravar från och med våren 2024 att skötas med glesare intervall. I praktik handlar det om en halvering av antalet skötseltillfällen på dessa typer av gravar.
Beslutet fastställdes av Svenska kyrkans jurister och mätningssamordnare vid en volymmätningskonferens som ägde rum den 3 maj 2023.
Svaret på frågan om varför vi behöver minska antalet tillfällen för skötsel av återlämnade/återtagna gravar, är att det skall vara en tydlig skillnad på hur en grav med skötselavtal ser ut och sköts, kontra en grav utan gravrättsinnehavare.
Sett från den ljusa sidan, ges vi nu möjlighet att lägga större fokus på att utveckla våra kyrkogårdar estetiskt och värna om den ekologiska hållbarheten.
Vi kommer tillsammans att göra vårt allra bästa för att du, kära besökare, ska få en fin känsla och upplevelse när du besöker din eller våra andra kyrkogårdar i pastoratet. Tveka inte att höra av dig till kansliet om du har frågor.

Våra kyrkogårdar.

Det är Svalövsbygdens Pastorat som är huvudmannen för begravningsverksamheten inom församlingens område. Våra kyrkogårdar ligger i Billeberga, Sireköpinge, Tirup, Felestad, Torrlösa, Svalöv, Norra Skrävlinge, Källs Nöbbelöv och Norrvidinge. Kyrkogården verkar som den dödes viloplats och de efterlevandes meditations- och sorgerum. Ett besök behöver dock inte enbart betyda att någon anhörig eller vän har sin gravplats där. Platserna erbjuder vackra miljöer för den som önskar stillhet och ro.

Ordningsstadgar för våra kyrkogårdar