Gravrätt

Kist-, urn- och askgravplatser upplåts med en gravrätt på 25 år till en gravrättsinnehavare. En gravplats kan förlängas så länge som gravplatsen har en ansvarig gravrättsinnehavare. Gravrätten kan om så önskas återlämnas till kyrkogårdsförvaltningen före upplåtelsetidens utgång.

Som gravrättsinnehavare har du stor frihet att utforma gravplatsen med gravvård och övrig utsmyckning (dock inom ramen för våra gravplatsbestämmelser). Bestämmelserna är nödvändiga för att vi ska kunna bevara en god gravkultur. Gravrättsinnehavaren ansvarar för att graven vårdas och har rätt att bestämma om ny gravsättning på gravplatsen. Glöm inte att meddela oss på Kyrkogårdsförvaltningen om du som gravrättsinnehavare gör en adressändring, då den ändringen inte sker med automatik till oss.