Svenska kyrkan i Sydneys Historik

Från OS-Café till fast verksamhet mitt inne i centrala Sydney

Den Svenska församlingen i Sydney bildades 1988 som en fristående kyrkoförening i nära samarbete med kyrkan i Melbourne. Tidigare hade präster därifrån rest för att hålla gudstjänst i Sydney och försöka sätta igång ett regelbundet arbete också här, men mött brist på intresse. Under 70-talet fanns en svensk präst knuten till den Norska sjömanskyrkan i Sydney. Svenska Kyrkan i Utlandet gav stöd till den nya församlingen från och med 1989.

Det var först i samband med Olympiaden i Sydney år 2000 som projektanslag gavs för det banbrytande OS-café i samarbete med norska och danska utlandsförsamlingarna, som fick namnet Café Scandinavia. Caféprojektet fortsatte på svenskt håll med drop-in på onsdagkvällar. Namnet blev ett välkänt begrepp. Caféet kom att heta Café Svensson och öppnades i maj 2001. Sydney fick egen präst fr o m 2004. Tjänsten utökades till att också omfatta Brisbane i Queensland, och blev en fast tjänst.