Foto: Mikaela Eriksson

Nu är pärlstigen i Hoverberg invigd!

Lördag 5 augusti samlades ett 40-tal personer nedanför sockenstugan i Hoverberg. Jemtlands Messingssextett bjöd på inledande toner följt av tal och psalmsång. På plats fanns präst Per Nilsson, diakon Leila Göransson och smeden KG Lindblad som berättade om arbetet. Fika serverades och för barnen fanns olika aktiviteter. Dagen avrundades med en gemensam vandring runt pärlstigen.

Från invigningen av pärlstigen i Hoverberg 5 augusti 2023. Foto: Mikaela Eriksson

Under tre år har smeden KG Lindblad i Rätansböle skapat 15 smidesinstallationerna utifrån Martin Lönnebos radband, Frälsarkransen. Pärlorna är vackert utplacerade längs viken vid Storsjöns södra spets bland nyplanteringar, jämtländska floran och kyrkogårdens växter och träd. Nygjorda skyltar med QR-koder är uppsatta och tillför en dimension till vandringen för den som så vill. Frälsarkransen är ett redskap för meditation och återhämtning, med rötter i vår kristna tradition.

Varmt välkommen till pärlstigen i Hoverberg vid Bergs kyrka!