Musik i sommarkväll – juli

Program

Tisdag 2 juli, 19:00, Håsjö nya kyrka. Psalmer i Jazzton ”Freden” med Sofie Norling .

Onsdag 3 juli, 18:00, Ragunda kyrka. Katarina och Ola Arvidson, sång och piano, framför ett program med både klassiska och moderna sånger. De har fritidshus i Pålgård och bor och arbetar i Stockholm.

Onsdag 3 juli, 19:00, Stuguns gamla kyrka. Sonny Wallentin och Eva Sääf-Wallentin.

Torsdag 4 juli, 19:00, Hunge kapell. Trebadurerna. Kaffeservering.

Torsdag 4 juli, 19:00, Heliga Ljusets kyrka. Sofia Kronlund och Jonathan Jansson har letat fram några av sina favoritvisor, både nya och gamla, som de framför med hjälp av sång och två gitarrer. Med bakgrunder i jazz och folkmusik bjuder de på finstämda och känsliga tolkningar av bland annat Cornelis Vreeswijk, Allan Edwall och lite äldre folkliga visor.

Jonathan Jansson och Sofia Kronlund

Fredag 5 juli, 19:00, Lockne kyrka. Sommarspelmanslaget består av ungdomar som sommarjobbar för Östersunds kommun. Ledare är Olivia Ihalagamage.

Lördag 6 juli, 18:00, Brunflo kyrka. Vidda är en vokalensemble från Skellefteå bestående av Hanna Cronholm, Amanda Liljestrand, Lovisa Wangby och Sanna Lundberg. Vidda bjuder till störst del på sång a cappella med musik inspirerat från den nordiska folkmusiken, men har också instrumentala inslag av fiol och cello.

Vokalensemble Vidda

Fredag 5 juli, 18:00-24:00, Ovikens nya kyrka.
Kyrkans Kulturnatt.
18:00, Konsert med Eva & Juppa.
19:00, Trebadurerna.
20:00, Sonny Wallentin & Eva Sääf Wallentin.
21:00, Kyrkokören med Sonny Wallentin.
22:00, Staffan Löwenberg, Anders Nilsson och Per Arne Berglin.

Lördag 6 juli, 18:00, Kristinas café, Näs kyrkstallar. ”Körallsång med Näskören”

Tisdag 9 juli, 19:00, Hällesjö kyrka. Sonny Wallentin och Eva Sääf-Wallentin.

Onsdag 10 juli, 18:00, Fors kyrka. Spelman- och gammaldansmusik med Lars-Håkan Eriksson fiol och sonen Lars-Axel Björklund dragspel. I fjol fick Lars-Håkan lämna återbud i sista stund, men i år kommer båda.

Onsdag 10 juli, 19:00, Stuguns gamla kyrka. Andreas Nilsson Visor, sånger och vildmarksballader.

Onsdag 10 juli, 19:00, Gillhovs kyrka. Tagel och bälgveck med Bengt-Eric Norlén violin och David Wahlén dragspel.

Bengt-Eric och David Wahlén. Foto: Göran Strand

Torsdag 11 juli, 19:00, Hunge kapell. Från svensk visa till Italiensk glöd. Sonny Wallentin, tenor och Eva Sääf-Wallentin, piano. Kaffeservering.

Lördag 13 juli, 18:00, Näs kyrka. ”Meta Roos” – rikskänd sångerska med härligt sväng! Tillsammans med maken Jan Ottesen, gitarr och Östersundsbördige Per V Johansson , kontrabas.

Meta Roos trio.

Onsdag 17 juli, 18:00, Ragunda kyrka. Malin Hässlemark kan vi höra på P4-toppen och hon har nyss gett ut en EP i eget namn. Hon är uppväxt i Hammarstrand, född Edblad.

Malin Hässlemark. Foto: Isa Mathessis

Onsdag 17 juli, 19:00, Stuguns gamla kyrka. Önskepsalmkväll med Marie Källström. Besökare får välja psalmer och sjunga med.

Lördag 20 juli, 13:00, Musikcaféet på Himmelriket, intill Hackås kyrka. Reminders uppträder.

Reminders. Foto: Anders Nilsson

Lördag 20 juli, 18:00, Näs kyrka. ”Northers of joy” – lokal grupp som spelar både egen musik och covers. Sandra Olofsson, Robert Einarsson, Annika Fridolfsson och Ivan Hansson.

Onsdag 24 juli, 18:00, Fors kyrka. Anna Hanning sopran och Mona Kontra piano. "I modiga kvinnors spår": Möt dramatiska operakaraktärer, färgstarka kompositörer och romansens ljuva gestalter blandat med fantastiska solopianostycken. Dessa musiker bor i Sundsvallstrakten.

Onsdag 24 juli, 19:00, Stuguns gamla kyrka. ”Music we all love” med Marie Ottosson och John Pettersson.

Onsdag 24 juli, 19:00, Åsarne gamla kyrka. ”Gott & Blandat” Visor i sommarkvällen med Anders Hedén, sång och gitarr.

Torsdag 25 juli. 19:00, Revsunds kyrka. Jazzig musik i sommarkväll.
OIsson/Hylén kvintett. Välkommen att njuta av gammal fin jazz i sommarkvällen. Leif Olsson - grand old man på tenorsaxofon och Gustav Hylén, trumpetaren i Revsund bjuder på välkända och okända melodier. Kompgruppen består av Patrik Berggren, gitarr, Per Johansson, kontrabas samt Stig Rennerstraum, trummor.

Lördag 27 juli, 18:00, Näs kyrka. Folkmusik i trioformat. Nyskriven folkmusik med inspiration från Norden och Irland. Johanna Bergman, blockflöjter och folkliga flöjter, Lovine Waldvik, sång och fiol, Kenny Fredriksson, piano.

Söndag 28 juli, 18:00, Rätans kyrka. Folkmusik i trioformat. Nyskriven folkmusik med inspiration från Norden och Irland. Johanna Bergman, blockflöjter och folkliga flöjter, Lovine Waldvik, sång och fiol, Kenny Fredriksson, piano.

Folkmusik i trioformat.

Onsdag 31 juli 18:00 Ragunda kyrka. Orgelkonsert med Nils Frändén, organist i Burträsk med släktrötter i Östjämtland. Han kommer bl.a. att spela pop- och rockarrangemang på läktarorgeln i Ragunda kyrka.

Onsdag 31 juli, 19:00, Bergs kyrka. Sofia Kronlund och Jonathan Jansson har letat fram några av sina favoritvisor, både nya och gamla, som de framför med hjälp av sång och två gitarrer. Med bakgrunder i jazz och folkmusik bjuder de på finstämda och känsliga tolkningar av bland annat Cornelis Vreeswijk, Allan Edwall och lite äldre folkliga visor.

Fri entré till alla konserter (om inte annat anges) tack vare Svenska kyrkans fantastiska medlemmar.

Samarbetspartner i Kultur

Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor. sensus.se