Foto: Håkansson

Pastoratet är visiterat

Nyhet Publicerad

Den 19-23 februari samt 3 mars har Sydöstra Jämtlands pastorat haft besök av biskop Eva Nordung-Byström och representanter från Härnösands stift. Läs mer om biskopsvisitationen här nedan.

I uppdraget som biskop ingår att utöva tillsyn och kvalitetssäkra. Under fem dagar har biskop Eva Nordung-Byström och representanter från Härnösands stift rest runt i våra församlingar och samtalat och tagit del av olika aktiviteter.

Schemat har bland annat innehållit träffar med ideella, personal, förtroendevalda, barn, konfirmander, mötesplats för vuxna, musikandakt, morgonmässa, besök i vårt pilgrimscenter, presentation om vårt samiska kulturprojekt samt vandringsgudstjänst.

Visitationsmässa
Söndag 3 mars avrundades visitationen med en mässa i Brunflo kyrka. Klockan 11 ringde kyrkklockorna i den drygt 30 meter ståtliga kastalen intill kyrkan. Till pampiga orgeltoner följde procession med bland annat biskop Eva, kyrkoherde Christin och ett stort antal körsångare från pastoratets mellersta område.

Denna tredje söndag i fastan var biskopen, präster, altaret, blommor och kören utsmyckad med inslag av den liturgiska färgen violett. Drygt 230 besökare närvarade i kyrkan och fick höra kyrkoherden predika om söndagens tema - kampen om ondskan.

Det råder destruktiva krafter i vår värld, men det finns något starkare än mörkret. Christin talade om det befriande budskapet!  Att vi behöver påminna oss om vårt budskap som kyrka och våga visa vår sårbarhet. I bristen möter Jesus oss. Christin refererade bland annat till söndagens evangelium hämtad från Lukasevangeliet kapitel 11, vers 14-26 och den gammaltestamentliga texten hämtad från Första Samuelsboken kapitel 17, vers 40-50.

Mässan avrundandes med Postludium i form av mäktiga kör- och orgeltoner med Rejoice in the Lord allway. Därpå fortsatte gemenskapen i Brunflo församlingsgård med servering av potatis- och purjolöksoppa med oststut samt visitationstal med biskopen.

Visitationsstämma
Inför en fullsatt samling höll biskopen sitt 25:e, men även sista visitationstal innan sin pensionsavgång. Sammanfattningsvis har hon imponerats stort av att vi så här tidigt kommit så långt med den nya organisationen. De flesta nybildade pastorat behöver en eller två mandatperioder på sig för att börja kunna fungera på ett bra sätt, förklarade Eva. Hon betonade särskilt arbetet med alla församlingsråd och församlingsrådsinstruktionen som en framgångsfaktor.

Biskopen uppmärksammande även all kunnig och hängiven personal och ideella medarbetare, samt vårt verksamhetsinnehåll.
-Kyrkan finns och räknas med på ett självklart sätt i era bygder. Jag vill uppmana er att verkligen se det och inte koncentrera er på det ni tycker att ni inte klarar eller hinner med.