Studiebesök för skolklasser

Täby församling erbjuder gratis studiebesök i församlingens kyrkor utformade efter läroplanen. Besöken är anpassade för förskoleklasser och årskurs 1-5. Studiebesök för skolklasser i högstadiet går också bra. Här får skolklasser chans att uppleva Täbys historia och kyrkans plats i samhället. Läs mer om besöken och boka en tid för din skolklass redan idag.

Täby församlings kyrkor är en resurs som du som lärare är välkommen att använda i din undervisning. Varje besök går att skräddarsy efter ditt intresse och elevernas behov. Vårt mål är att väcka elevernas lust att lära. Studiebesöken är anpassade för förskoleklasser och årskurs 1–5 samt för högstadieklasser. Medmänsklighet och respekt för människors olikheter genomsyrar verksamheten. Kontaktperson är Christoffer Hofverberg, som är församlingsassistent inom barn- och ungdomsverksamheten.

Förskoleklasser

Här berättas Täby kyrkas historia på ett levande sätt som ger barnen chans att lyssna, ställa egna frågor och komma med egna tankar och funderingar kring vad de fått höra. Symboler, målningar och föremål som finns i kyrkan väcks till liv i berättelser om gamla tider och hur människor levde. Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden och därför är kyrkans rika bildskatt en stor tillgång i arbetet. Studiebesöket tar vara på barnens nyfikenhet och ger dem möjlighet att utveckla sina tankar om vad en kyrka är och dess betydelse förr och nu.

Albertus Pictors praktfulla målningar från 1400-talet, som täcker valven i Täby kyrka, ger inspiration till att hitta fantasifulla djur och roliga föremål i bilderna. I slutet av besöket får barnen med sig illustrationer med dessa figurer att själva färglägga i skolan eller hemma.

Årskurs 1–3

Studiebesöken för årskurs 1–3 kan lätt anpassas efter skolämne. Täby kyrka från 1200-talet har förstås en naturlig koppling till historia. Tema för diskussion kan till exempel vara samhället under medeltiden, kristendomens roll i vardagen och människors levnadsvillkor på den tiden.

Beroende på vilken tid på året studiebesöket äger rum läggs tonvikt vid olika föremål och symboler med anknytning kristendomen, dess högtider och vad de brukar användas till. Varför har många till exempel en julstjärna i fönstret?

Årskurs 4–6

Täby församling har fem kyrkor runt om i Täby. Här händer något varje dag, men framför allt firas gudstjänst på söndagar. Gudstjänsten har på vissa sätt varit sig lik genom århundradena. Men vad betyder egentligen ritualerna? Under studiebesöket får eleverna veta mer om dessa och om kristendomens betydelse för de värderingar som i mångt och mycket gäller även i dag.

Högstadiet och gymnasiet

Här ligger fokus på centrala tankegångar inom kristendomen. Här finns möjlighet att gå in på djupet och se till människors identitet och sökande efter mening i livet och hur kristendomen kan spela en viktig roll.

Förutom ett studiebesök i någon av Täby församlingens kyrkor erbjuder vi material som kan användas i klassrummet. Det är framtaget att fungera som en förberedelse inför studiebesöket.

Material till klassrummet

Inför studiebesöken erbjuds ett färdigt material som kan användas i klassrummet. Det är framtaget att fungera som en förberedelse inför studiebesöket. Materialet riktar sig till olika åldersgrupper och har olika teman.

• Motiv med djur, väggmålningar och detaljer från kyrkorum att färglägga själv. Ladda gärna ner dem, skriv ut och dela ut till klassen.
  • Historiska museet har tagit fram material där du kan klippa och klistra din egen Täby kyrka. Instruktioner och pappersmaterial finns att ladda ner här under. Skriv ut och dela ut till klassen.
  • En tidslinje med vikta händelser finns för nedladdning. Använd materialet som du vill, kanske håller du en föreläsning inför klassen eller gör en spännande lek där eleverna själv får sätta ut händelserna på en tidslinje.

Tips inför studiebesöket

• Tänk på att boka i god tid. Vissa veckor blir snabbt fullbokade.
  • Det finns oftast möjlighet att äta medhavd matsäck, men det är viktigt att stämma av detta med Christoffer Hofverberg innan besöket.
  • Toaletter finns i eller runt om alla kyrkobyggnader.
  • Alla lektioner och studiebesök i Täby församlings kyrkor är kostnadsfria för skolklasser.
  • Det kan finnas möjlighet att besöka kyrkan utan guidning. Då är det viktigt att ringa till församlingen i god tid innan eftersom kyrkorna ofta är upptagna för till exempel begravningsgudstjänster och är då inte tillgängliga för bokade grupper. Ring tjänstgörande vaktmästare i Täby kyrka tel. 08-580 035 05.
  • Vi skräddarsyr besöket efter ditt och dina elevers önskemål och med tanke på vad ni just nu läser.
  • Bästa dagar för visning är måndag eller onsdag kl. 8.30-15.00. Andra dagar i mån av tid och möjlighet.

Kyrkor och kapell

Täby kyrka

Täby kyrka i Täby kyrkby byggdes vid mitten av 1200-talet. På 1480-talet försåg Albertus Pictors verkstad väggar och valv med målningar.

Tibble kyrka

Tibble kyrka ligger intill Täby centrum. Kyrkorummet domineras av de enorma glasmosaikväggarna, som upptar en yta av 950 kvadratmeter.

S:t Olofs kyrka

Församlingsbor i Täby hade i flera decennier arbetat för att få en kyrka i Viggbyholm när den invigdes i november 1941

Näsbyparks kyrka

Näsbyparks kyrka invigdes 1980 och ligger intill Näsbyparks station

Gribbylunds kapell

Gribbylunds kapell ligger intill Gribbylunds centrum. Det skänktes till Täby församling på 1980-talet och återinvigdes 1990.

Barn & Unga

Roliga aktiviteter för små och stora barn. Konfirmation och ledarutbildning för ungdomar.