Ukraina

Låt oss förenas i bön för det som händer i och kring Ukraina, skriver kyrkoherde Michael Öjermo.

Torsdagen den 24 februari 2022 anföll Ryssland den självständiga staten Ukraina. Det är en aggressiv invasion som saknar grund i folkrätten och som rubbat den europeiska säkerhetsordningen. Ukrainas svarta jord har försett stora delar av världen med spannmål. Nu svälter människor och matpriserna skjuter i höjden till följd av kriget. Världsekonomin är i gungning, räntor stiger och inflationen har nått toppnoteringar. Vi får alla betala vad kriget kostar, förutom i ofattbart mänskligt lidande.

Detta är krigets vansinne.

Stora delar av elförsörjningen är utslagen, liksom annan infrastruktur. Ukrainas befolkning drabbas även långt borta från frontlinjerna där markstrider pågår.

Många har flytt från Ukraina, framför allt kvinnor och barn. Många insatser har gjorts för att hjälpa dessa till bostad, jobb och skola runt om i Sverige. Vi måste förstås fortsätta ge stöd till enskilda som kommit till Sverige, och som oroar sig för de familjemedlemmar, framför allt män, som är kvar i Ukraina varav många kämpar i kriget. I Täby församling samlar vi in pengar till Ukraina och vi ger stöd till människor på flykt.

Det är förstås av nöden att fredsförhandlingar inleds. Ukraina har rätt till sin frihet och Ryssland måste begripa att man inte kan ockupera ett land med miljoner invånare som kommer att bjuda hårt motstånd mot ockupationsmakten.

Låt oss förenas i bön för det som händer i och kring Ukraina.
Låt oss be Gud att genom Jesu Kristi kraft skänka den fred vi inte själva kan skapa.

Michael Öjermo
Kyrkoherde