Tre personer i vita kåpor sitter på knä framme vid altaret. Ett brinnande ljus i förgrunden.
Foto: Mikaela Jakobsson /Ikon

Här kan du läsa om undervisningen vi bedriver i pastoratet

Konfirmera dig!

Undrar du vad svaret på vad meningen med livet, universum och allting är? Vill du lära dig om tillvarons gåta? Om Gud är på riktigt, vad skulle du fråga honom? Om utomjordiska civilisationer finns, har de bättre fungerande kollektivtrafik än oss? Har rymden en yttre kant man kan falla över? Varför är en tredjedel av jordens befolkning kristna? Varför tro på Gud? Gör det någonting bättre?

Som konfirmand hos oss är du erbjuden att genom diverse besynnerliga metoder och studier söka svaren på de här frågorna, plus många fler som du inte trodde du hade. Vi utforskar Gud, Bibeln, kyrkor, klocktorn, själen, mysterier; åker på läger, grillar något gött, sjunger inte Kumbaya men kanske Metallica, djupdyker i frågor kring moral och etik, ber, spelar kort, gitarr, filosoferar tills vi kräks och sen lite till. Det förekommer främmande sällskapslekar med mytomspunna ursprung från exotiska länder, likaså magsugande sånger och musikaliska upptåg med våra markanta kyrkomusiker!

Ta värvning! Mirakler är på riktigt! Gå in i det okända!

Alternativ 1. HAMBURGSUND Vi har två grupper i Hamburgsund, en på tisdagar och en på onsdagar. Båda är i svenska kyrkans lokal Ankaret direkt efter skolan. Vi håller på ungefär två timmar. Välj själv beroende på vilken dag som passar dig! Vi börjar den 17/9 respektive 18/9 (alla viktiga datum för läger och konfirmation följer nedan). Vi beräknar att det blir ca 15 personer per grupp. Detta kommer vara en klassisk konfirmationsundervisning med två helgläger, lekar, aktiviteter, allt vad livet har att erbjuda, och mängder musik och sång! Guds mysterium öppnar sig!

Alternativ 2. GREBBESTAD I Grebbestad kommer vi ha en grupp som läser på helgen och ses ungefär en söndag i månaden och åker på två läger. Här kommer lägren vara tyngdpunkten, och de kommer till stor del utgöra merparten av konfatiden. Det kan passa för dig som är äventyrlig, inte har tid på veckodagarna, och vill åka på ett längre läger till Skåne över påsklovet!  På det lägret kommer vi bo på en gård i Åsljunga som ligger alldeles vid en sjö där man kan bada. Därifrån utgår våra äventyr då vi åker runt i Skåneland, där vi bland annat kommer besöka olika kloster, domkyrkor och kyrkotraditioner i närområdet för att se hur de gör och tänker kring det kristna livet. Vi alla vet att Skåne egentligen är danskt så vi kanske tar oss en resa över vattnet för att se om det verkligen stämmer, eller inte, vi får se. Datum och tider för alla träffar och läger följer.

Alternativ 3. LILLA GRUPPEN, TANUM Det här är en grupp som passar dig som föredrar ett mindre sammanhang med personliga möten och erfarenheter där man tillsammans genom att uppleva, diskutera, lyssna och skapa utforskar och lär oss om Gud, kristen tro och liv. Vi träffas fredagar 16.00-18.00 i Tanums församlingshem och kommer vara en grupp om max tolv konfirmander. Datum och tider för alla träffar står på bladet nedanför!

DATUM, TIDER & KONTAKTUPPGIFTER

HAMBURGSUND, Viktiga datum för den som läser i på tisdag/onsdag:
Uppstart: Antingen Tisdag 17/9 direkt efter skolan, eller Onsdag 18/9 direkt efter skolan på Ankaret i Hamburgsund. Välj själv!
Konfirmationsdatum: Båda grupperna 3/5 kl 11., Kville kyrka.
Lägerdatum: Höstläger 18-20/10, Vårläger 21/3-23/3
Kontaktperson och ansvarig: Henrik Wihlborg, tel. 0768901979
Medarbetare: Hanna Larsson, tel. 0761120524, Lukas Nilsson, Martin Wihlborg

GREBBESTAD, Viktiga datum för de som läser på helgen:
Uppstart: Söndag 22/9 kl 15.00, Grebbestad församlingshem.
Konfirmationsdatum: 17/5 kl. 11, Grebbestad kyrka
Lägerdatum: Höstläger 29/11- 1/12, Påsklovsläger 11/4 -16/4
Läsningstillfällen: 22/9, 20/10, 17/11, 15/12, 12/1, 9/2, 9/3, 23/3, 6/4, 14/5 (16/5)
Kontaktperson och ansvarig: Martin Wihlborg, tel. 0730783947
Medarbetare: Hanna Larsson, Lukas Nilsson

TANUM, Viktiga datum för Lilla gruppen i Tanum:
Uppstart: 20/9 16.00 Tanums församlingshem.
Konfirmationsdatum: 3/5, Tanums kyrka
Läsningstillfällen: 20/9, 27/9, 11/10, 18/10, 8/11, 15/11, 29/11, 6/12.
Dagläger söndag 13/10. Vi återkommer med tider för vårterminen.
Kontaktperson och ansvarig:
Annette Lindström, tel. 0525-64019