Gravsättning

Efter begravning sker gravsättning

När ni har fått information av er begravningsbyrå att urnan finns i Tibro, kan ni kontakta kyrkogårdsförvaltningen, 0504-43 910 för att boka tid för urnsättning.

Som anhörig/anhöriga väljer ni om ni vill genomföra urnsättningen själva, urnan överlämnas då till er i direkt anslutning till gravsättningen. Om man i stället vill att en vaktmästare medverkar med en enkel ceremoni vid graven kan man även välja det.

Om den bortgångne tillhört Svenska kyrkan, kan ni välja att en präst leder ceremonin.

Bokningsbara tider för urnsättning är vardagar året runt mellan kl. 9 och 14.30. Ni har ett år på er att genomföra urnsänningen från den dagen då kremeringen gjordes. Om ingen anhörig vill närvara vid gravsättningen, ska en särskild blankett fyllas i och lämnas till kyrkogårdsförvaltningen.