En grupp människor med ryggsäckar har stannat till i skogen.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Pilgrimsvandringar

Vandringar med tid för eftertanke, tystnad och enkelhet. Pilgrimens sju nyckelord Långsamhet, Frihet, Enkelhet, Bekymmerslöshet, Tystnad, Delande och Andlighet.

Pilgrimsvandring sommaren 2024

Pilgrimskväll i Otterstorp

Tisdag 11 juni kl. 18.00, samling vid Valstads kyrka. Ta med kaffekorg.

Pilgrimskväll i Kymbo och Vättak

Torsdag 4 juli kl. 18.00, samling vid Kymbo kyrka. Ta med kaffekorg

Pilgrimsvandring från Kungslena till Högstena

Söndag 28 juli kl. 9.00, kaffe och smörgås serveras kl. 8.30-9.00 i Kungslena, vandringen börjar kl. 9.00. Pilgrimsandakt i Högstena kyrka kl. 13.00. Ta med matsäck. Samverkan mellan Svenska kyrkan i Tidaholm och Stenstorp.

Pilgrimsvandring från Blackorna till Kvarndammen

Tisdag 13 augusti kl. 18.00, samling vid Östra Gerums kyrka. Ta med kaffekorg.

Om pilgrimsvandring

Pilgrimstänkandet är urmänskligt. Att vara till, röra sig och mogna. Att söka en rytm i livet.

”Att vilja, söka möjligheter och ibland kunna. Att gå, rasta och omorientera och välja väg. Att starta, komma till delmål och nå fram. Vilka är vägarna och vilket är målet?” - ur förordet till Tankegångar om pilgrimsteologi.

Häng med ut och pilgrimsvandra i sommar. Foto: Magnus Aronson /Ikon

Pilgrimsvandrare finns över hela vår jord och i de flesta stora världsreligioner. Människor har alltid vandrat kortare eller längre sträckor för att nå ett yttre eller inre mål.

Ända sedan den första pingsten har den kristna Kyrkan pilgrimsvandrat till olika geografiska platser, platser som av olika skäl fått en särskild betydelse för de troende. Det yttre målet är viktigt, men kanske är vägen dit ännu viktigare. En pilgrimsvandring är en yttre och en inre vandring på samma gång.

Kyrkans tro är att Gud som gett oss livet också går med. Före dig. Vid din sida. Alltid nära.

Läs mer om pilgrimsvandring på

Pilgrimsled Hjo-Kungslenas webbplats

Skara stifts webbplats

Om pilgrimsvandring

Text av Ann-Mari Svensson, 26 april 2011

I vår trakt och i vår tid började det med Arn. Många gjorde en modern pilgrimsresa när man med buss, bil eller motorcykel tog sig runt till de platser som var beskrivna i böckerna om Arn. Frågorna var många, och det historiska intresset var stort. När det intresset dalade så var ändå stigarna upptrampade och turistansvariga och kyrkfolk funderade mycket på hur man skulle kunna hålla kvar turisterna.

Från stiftets sida tog man initiativ till pilgrimspass. Man kunde åka runt till de olika Arn-besöksmålen och få en stämpel i sitt pass. Men så hände det att rätt konstellation av människor träffades vid rätt tidpunkt, och snabbt togs initiativ till en pilgrimsled från Falköping via Gudhem till Varnhem och nu var det apostlahästarna som gällde!

Kungslena är ju en plats som också fick mycket turister på besök i samband med böckerna om Arn. Därför föll det sig naturligt att när tillfälle gavs haka på detta med pilgrimsled och i vår har vi haft glädjen att inviga den nya pilgrimsleden i pastoratet. Den går från Kungslena till Gudhem där den ansluter till den led som togs i bruk för ca två år sedan. Pilgrimsleden är en del av ett leaderprojekt, det administreras av Skara kommun. I projektet ryms utbyggnad av ytterligare tre pilgrimsleder, från Varnhem till Skara och därifrån till Husaby. Även på Kållandsö är man intresserad av att få en pilgrimsled till stånd.

I Gudhem och Varnhem, finns möjligheter till övernattning på vandrarhem. I Kungslena finns nu också en möjlighet till enkel övernattning i tält. Katarina Hill har på Marbogården, strax utanför Kungslena har precis startat upp ett fältläger. Där kan man köpa enkel kvällsmat, sova i en tältkåta, duscha och äta frukost. Det är fint att kunna ta emot människor i vår oerhört vackra trakt, och erbjuda en oas med vidsträckt utsikt.

Det är så roligt att leden har kunnat bli verklighet då pilgrimsvandrande har lång tradition i kyrkans historia. Jerusalem med gravkyrkan blev tidigt en vallfärdsort. Även martyrers och helgons orter, där de verkat och avlidit, blev pilgrimernas mål. Pilgrimsvandring är en gammal företeelse, som verkligen har fått ny aktualitet i vår tid. Det är ett sätt att möta nutidsmänniskan med öppen och välkomnande kyrka. Att man får komma som den man är med grova kängor på fötterna, vandringsklädd och med ryggsäck.

Att vandra som pilgrim kan vara att göra något helt annorlunda. Det kan låta motsägelsefullt att säga att det handlar om att ”slå av på takten”. Om man ska gå en dagsetapp på två mil så kan man ju inte precis ”slå av på takten.” Men man kan inte göra så mycket mer än att ta ett steg i taget, man får avskärma sig från allt det gamla vanliga som pockar på ens uppmärksamhet, man kommer in i en annan andning, kanske också i ett annat tänkande, med andra prioriteringar än vanligtvis.

Den nutida pilgrimsrörelsen formulerar en kristen livstydning som står i motsats till vårt kommersialiserade och materiellt inriktade samhälle. Det finns sju nyckelord som formulerats omkring pilgrimsvandrandet i vår tid. Orden är tystnad, enkelhet, långsamhet, frihet, bekymmerslöshet, andlighet och delande. Något av de här orden blir säkert extra tydligt för en när man vandrar en längre sträcka. Under sommaren erbjuder vi ledda vandringar med utgångspunkt från Kungslena kyrka, det är både kortare och längre sträckor. Vandringarna har ett tema och vid pauserna blir det en kort meditation runt temat.
Nästa sommar kommer en bok en s.k. vandringsguide som innehåller kartavsnitt,
upplysningar om bygden och naturen, morgon och aftonböner. Till dess kan man använda ”Lilla pilgrimsboken” (redaktör Hans-Erik Lindström, Verbum förlag.) för att få ord för den andliga sidan av vandringen.

Go´ tur!