En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas kyrkans position på en karta.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Skattjakt

Var med i jakten på svaren! Upptäck kyrkorna och gå på skattjakt i sommar.

Var med i jakten på svaren

Vad kul att du vill ge dig ut på jakten efter de rätta svaren och kanske leta
och hitta efter en och annan skattkista!

Så går det till

Fem av  Svenska kyrkan Tidaholms kyrkor har valts ut till skattjaktskyrkor. I var och en av dessa finns en skattkista gömd. I kistan finns en liten gåva som du får ta med dig hem. Några av gåvorna är skänkta av Tre Får Leksaker. Stort tack till deras generositet!

I kartan längst ner på denna sida hittar du vilka kyrkor det gäller.

I varje skattjaktskyrka finns det också en QR-kod. Skanna koden med mobiltelefonen och få tillgång till två barnfrågor och en vuxenfråga. Svaren på frågorna fyller du i längst bak i skattjaktshäftet.

I häftet hittar du också annat spännande, som kyrkbänksbingo, pyssel, klurigheter, tips och poängjakt. Oavsett vad du gör i häftet, allt eller en sak, kan du ta ett foto på det du gjort/svarat på och mejla till: tidaholms.pastorat@svenskakyrkan.se

När du mejlat ditt svar är du med i utlottningen av presentkort på Tidaholms handel. Det går också bra att lämna häftet på expeditionen i Kyrkans hus (om du föredrar det), när du är färdig med ditt skattletande.

Ha en skön och spännande sommar! Lugna dagar i hängmattan och äventyrliga dagar med letande av skattkistor och kanske något annat. Lycka till!

Sommaröppna kyrkor

Kyrkorna är öppna alla dagar kl. 8.00-18.00 till och med den 31 augusti.

Välkommen till någon av sommarens alla gudstjänster eller musiktillfällen, de som är inne i en kyrka eller de som är utomhus, vardag eller helg. Håll koll i kalendern, som du hittar här eller genom att ladda ner appen Kyrkguiden.

Jakten på de rätta svaren

Häng med och leta skatter i och upptäck kyrkorna i bygderna kring Tidaholm! Hela familjen kan vara med. Det finns kluringar och tävlingar för både liten och stor.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

bildpuff kalender

Kalendern

Vad händer i Svenska kyrkan? Vår gemensamma kalender visar aktiviteter och verksamhet runt om i landet.

Om du har frågor, kör fast eller vill lämna in din lösning, hör av dig till expeditionen i Kyrkans hus i Tidaholm för hjälp och stöd.

Kontakta expeditionen

Ladda hem ett skattjaktshäfte i pdf-format

Karta över kyrkorna som ingår i skattjaktshäftet: