En siluett av en gammeldags filmrulle, i bakgrunden lyser ett ljussken.

Tala film, tala liv

Vi träffas, fikar, ser film och samtalar med varandra.

Har du frågor, kontakta

Agneta Jungergård

Kantor, Församlingsassistent, Svenska kyrkan Tidaholm

Hachiko - en vän för livet

En dag när en professor väntar vid järnvägsstationen möter han Hachiko, en akitivalp som inte tycks ha något hem. Ett starkt band knyts mellan dessa två och Hachiko blir nart en älskad familjemedlem. Varje dag väntar han på tågstationen tills husse kommer med tåget. Tills en dag då husse inte kommer. Men Hachiko är trogen och vi får känna op den starka kärleken som kan uppståmelan en hund och en människa. Filmen är baserad på en sann berättelse.

Sockerexperimentet

Året är 1948 och Johanna bor på Vipeholms Sjukhus tillsammans med andra människor med funktionsnedsättningar. En dag blir hon blixtförälskad i Vilgot, som bor på samma anstalt. De två inleder ett förhållande. När de intagna, utan sin vetskap, blir del av ett hemligt experiment som ska rädda den svenska tandhälsan, vänds alla rutiner upp och ner. Vilgot blir allt sjukare och Johanna börjar misstänka att det kan ha med experimentet att göra. Sockerexperimentet är en inspirerad av verkliga händelser.

Dare to be wild

En film som inspirerats av verklighetens Mary Reynolds - en ung, irländsk landskapsdesigner som drömmer om att förändra människors sätt att se på den vilda naturen. Fastbesluten att kombinera trädgårdsarbete med den speciella känslan som vilda platser ger oss, deltar Mary i en nästan omöjlig tävling på prestigefyllda Chelsea Flower Show.